top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

זום על פסטיבל האורות באמסטרדם – טיפים לצילום נוף עירוני בלילה

Updated: Jul 8, 2021


night photo boat going under a lightened bridge with light installation above in Amsterdam light festival December 2018
Amsterdam Light Festival 2018

אמסטרדם היא אחת הערים הכי פוטוגניות בעולם, בכל שעות היממה ובכל עונות השנה. אבל לצלם את אמסטרדם בלילה בתקופת הכריסטמס והשנה החדשה כאשר הרחובות מקושטים בתאורת רחוב חגיגית ופסטיבל האורות מתארח בעיר זו בכלל חוויה. מה הציוד המומלץ לצילום בלילה ואיך להשתמש בו? כל התשובות בפוסט שלפניכם.


אז אתם בחופשה חורפית באמסטרדם, הימים קצרים והלילות ארוכים, את תאורת הרחוב המקושטת מדליקים כבר ב-5 ומאמצע נובמבר ועד אמצע ינואר אמסטרדם מארחת את פסטיבל האורות, (לא התקיים בחורף 2020-21). לעיר יש קסם מיוחד ואתם חובבי צילום, בעליה הגאים של מצלמה המקנה לכם שליטה מלאה בהגדרות, אבל ממשיכים לצלם על אוטומט. בכל פעם שאתם לוחצים על כפתור הצילום, הפלאש קופץ והתמונה לא יוצאת כמו שאתם רוצים, התמונה לא מעבירה את האווירה ואת החוויה שאתם עוברים. באסה.


מה הקטע של צילום לילה

צילום לילה מתחיל למעשה בשעת בין ערביים או השעה הזהובה Golden hour, כשהכל צבוע בגוון חם של שקיעת השמש. השלב הבא הוא שעת השקיעה או השעה הכחולה Blue hour כשכבר כמעט אין אור אבל עוד לא ממש חושך. ואז מגיע הלילה.


טכניקת הצילום עבור כל שלב בשקיעה היא שונה וכמובן שונה מאד מצילום יום. בפוסט זה אכתוב על צילום הנוף העירוני בלילה ועל ההבדל המהותי בין צילום יום וצילום לילה - זמן החשיפה, ואיך כל שאר המשתנים משפיעים על צילום לילה.


כמו שידידי ירון פעם אמר לי; "בצילום, המכחול עם הצבע שלנו, הוא האור".

night photo a lightened bridge with light installation on a tree in Amsterdam December 2016
Amsterdam, December 2016


ביום יש לנו הרבה אור ולכן זמן החשיפה יהיה קצר ובלילה יש לנו מעט ממנו, לכן נפצה על חוסר האור ונצלם עם זמן חשיפה ארוך כדי לתת מספיק זמן למספיק אור להיכנס אל המצלמה.

זמן חשיפה ארוך משמעו, שתריס המצלמה פתוח זמן ארוך, בדרך כלל 30 שניות ואולי אף יותר. כאשר התריס פתוח, האור נכנס דרך העדשה ו"מצייר" את התמונה על סנסור המצלמה. כאשר התריס פתוח כל תזוזה שלנו תגרום לתמונה להיות מטושטשת. כאשר זמן החשיפה הוא ארוך יש סיכוי גבוה יותר לתזוזה ולקבלת תמונה מטושטשת לכן מומלץ להשתמש בחצובה.

יש סוגים רבים של חצובות ובחירת חצובה לטיולים תהיה ראשית בהתאם לגודל ומשקל המצלמה שלכם. מצלמות קטנות וקלות יכולות להסתפק בחצובה שולחנית, מצלמות כבדות יותר זקוקות לחצובה יותר יציבה כמו חצובת גורילה (Gorilla Pod) או חצובה עם שלוש רגליים טלסקופיות. האלטרנטיבה יכולה להיות להניח את המצלמה על גדר, אבן, או משהו יציב אחר, אך כמובן שבמקרה כזה , וגם עם חצובה שולחנית או חצובת גורילה, אתם פחות גמישים עם הקומפוזיציה.

חצובה לבדה לא תמיד תמנע מהתמונה לצאת מטושטשת. ברגע שלחצתם על כפתור הצילום אתם מזעזעים את המערכת ויש סיכוי שהתמונה לא תצא חדה. לפיכך, מומלץ להשתמש בכבל או שלט או פשוט במנגנון ההשהיה של המצלמה (self-timer) ולשים לב שאתם לא נוגעים בחצובה או במצלמה תוך כדי פעולת הצילום.

מעבר לתיעוד של המקום בלילה, צילום לילה מאפשר לצלם סצנות אותן לא ניתן לצלם באור יום וזאת בגלל או בזכות החשיפה הארוכה. לדוגמה, אם סירה תעבור בתעלה, ואתם מצלמים עם חשיפה ארוכה, התוצאה תהיה פסים מקסימים של אור שיראו את מסלול השיוט של הסירה.


blue hour photo Christmas street lights decorations Rokin Amsterdam November 2020
Rokin Amsterdam, November 2020

זה לילה וחושך, אז מה עם שימוש בפלאש?

כבודו של הפלאש במקומו מונח, אך הוא אינו מתאים לצילום נוף עירוני בלילה. טווח ההשפעה של המבזק המובנה במצלמה הוא כ-2 מטרים בלבד ופיזור האור אינו שווה, כך שרק 2 המטרים שלפניכם יהיו מוארים וכל המסביב יהיה חשוך מאד.


תכלס, הגדרות המצלמה

אני תמיד עובדת במצב הפעלה ידני Manual כלומר שליטה מלאה בכל הגדרות המצלמה. בצילום לילה על אחת כמה וכמה אני רוצה שליטה מלאה.


רגישות לאור – ככל שרגישות החיישן לאור גבוהה יותר, כך ניתן להשתמש במהירות תריס גבוהה יותר בתנאי תאורה נמוכים. כלומר, גם כשאין הרבה אור, נוכל לקבל תמונה יחסית חדה ללא שימוש בחצובה. הבעיה היא שככל שרגישות החיישן לאור גבוהה יותר, כך מתקבלת תמונה עם יותר רעש דיגיטלי. ברוב המצלמות, הרגישות הנמוכה לאור היא ISO-100 וסולם הרגישות לאור מגיע עד 6400 וגם יותר. בצילום לילה עם חצובה וחשיפה ארוכה נגדיר רגישות לאור נמוכה.

נקבע את רגישות האור ל- ISO-100 ונעלה את הרגישות בהתאם לצורך.


איזון לבן – חשיבות איזון הלבן היא בקבלת צבעים בתמונה הדומים ככל האפשר לצבעים כפי שהם במציאות. בצילום לילה איזון הלבן בעייתי במיוחד בגלל מקור האור שהוא פנסי הרחוב אשר נותנים אור ממוקד שאינו מאיר את הסצנה באופן שווה ובגלל שזו תאורה מלאכותית הצובעת את הכל בגוון כתום.

נתחיל באיזון לבן אוטומטי.


מפתח צמצם – מגדיר כמה גדול יפתח הצמצם. מפתח גדול מיוצג על-ידי המספרים הנמוכים ומפתח קטן מיוצג על-ידי המספרים הגבוהים. ככל שמפתח הצמצם גדול יותר כך יותר אור נכנס בזמן חשיפה קצר יותר. גודל מפתח הצמצם המקסימלי בו תוכלו להשתמש תלוי בעדשה שלכם והגודל מופיע בדרך כלל על העדשה, לדוגמה על עדשת 18-135 מ"מ; 1:3.5-5.6 משמעו שכאשר העדשה במצבה הרחב ביותר (18 מ"מ), מפתח הצמצם הגדול ביותר יכל להיות 3.5 וכאשר העדשה נמצאת במצבה הממוקד ביותר (זום-אין, 135 מ"מ), מפתח הצמצם הגדול ביותר יכל להיות 5.6.

למפתח הצמצם יש גם השפעה על עומק השדה ועל כך אולי בפעם אחרת.

בצילום לילה, באופן כללי, ככל שהצמצם פתוח יותר, כך מקור האור יראה מרוח יותר. לפיכך נתחיל בצמצם f/16.


מהירות תריס - קביעת זמן החשיפה בצילום לילה אינו חד משמעי אבל מה שבטוח נרצה לצלם במהירות תריס נמוכה מאד, בין רבע-שנייה ועד למספר דקות של חשיפה (שבהן התריס נותר פתוח). נקודת המוצא תהיה לפי מד האור של המצלמה. אני מתחילה כאשר הסמן נמצא על 0, מצלמת, בודקת את התוצאה על מסך המצלמה, ואם יש צורך, משנה:

אם התמונה כהה מדי- מאריכים את זמן החשיפה.

אם התמונה מוארת מדי- מקצרים את זמן החשיפה.


יכל להיות מצב שהמצלמה לא מאפשרת לכם זמן חשיפה ארוך כפי שאתם רוצים. הפתרון הוא לצלם במצב Bulb. במצב Bulb כל עוד אתם לוחצים על כפתור הצילום, התריס נשאר פתוח. צילום במצב Bulb יהיה הגיוני רק אם אתם משתמשים בכבל או שלט. לחילופין, תוכלו להעלות את הרגישות לאור כלומר לשנות את ה- ISO למספר גבוה יותר.


פוקוס – בדרך כלל אני עובדת עם פוקוס אוטומטי, אבל כאשר כמות האור נמוכה מאד למצלמה קשה לקלוט את האובייקט ולהתפקס באופן אוטומטי. במקרה כזה יש לעבור לפוקוס ידני.


night photo light festival installation in Amsterdam light festival December 2017
Amsterdam Light Festival 2018

תהליך הצילום

  1. בחירת מקום העמדת החצובה בהתאם לזווית והקומפוזיציה הכללית.

  2. ייצוב המצלמה.

  3. בחירת הקומפוזיציה המדויקת.

  4. פוקוס אוטומטי או ידני, תלוי בתנאי האור.

  5. שינוי הגדרות המצלמה: ISO, איזון לבן, צמצם ומהירות תריס.

  6. (מפעילים את מנגנון ההשהיה של המצלמה) מצלמים ובודקים את התוצאה על מסך המצלמה.

  7. אם יש צורך, משנים את ההגדרות ומצלמים שנית.

  8. וכן הלאה, עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.


העיקר הנוחות

בחרתם להסתובב בחוץ, אתם הולכים מנקודה לנקודה ועוצרים לדקות ארוכות כדי להעמיד את המצלמה עם החצובה, לבחור את ההגדרות ולצלם, נעלי הליכה עירונית עם סוליה מעט עבה, שתבודד את כפות רגליכם מהקרקע הקרה, ביגוד תרמי וכפפות בשתי שכבות - שכבה ראשונה כפפות ללא כיסוי לקצות האצבעות וכפפות עבות שמכסות גם את קצות האצבעות מעל.

לקריאה נוספת על מה לארוז ואיך להתלבש לחופשה חורפית באמסטרדם, אנא הקליקו כאן.


night photo boat going next to a bridge with light installation above in Amsterdam light festival December 2018
Amsterdam Light Festival 2018

חשוב לזכור

אין דבר יותר מבאס מאשר להיות בשוונג של צילומים ולגלות שהסוללה התרוקנה או שנגמר לכם המקום על כרטיס הזיכרון של המצלמה.

חשיפה ארוכה, משמעו שכל עוד התריס פתוח, מנוע המצלמה עובד ומשתמש באנרגיה של הסוללה. בנוסף, בטמפרטורה נמוכה, אורך חיי הסוללה מתקצר מאד. לפיכך; לפני שאתם יוצאים לצלם בלילה, וודאו שסוללת המצלמה טעונה במלואה, ואם יש לכם סוללה נוספת, וודאו שגם היא טעונה במלואה וקחו אותה איתכם.

בגלל תנאי התאורה המורכבים ובכדי להגיע לתוצאה הרצויה, בצילום לילה עבור כל סצנה נצלם יותר פריימים לעומת צילום יום. כרטיס הזיכרון מתמלא במהרה ולא נרצה למחוק אף פריים לפני שנבדוק אותו על מסך המחשב (כי רק אז רואים באמת את איכות התמונה). וודאו שיש לכם כרטיס זיכרון נוסף וריק וקחו אותו איתכם.


סרטון היוטיוב: מקבץ תמונות שצילמתי בפסטיבל האורות באמסטרדם 2016


הייתם רוצים להבין איך לתפעל את מצלמתכם טוב יותר? מעונינים לשפר את טכניקת צילום הערב והלילה שלכם? רוצים לצלם תמונות שייצרו אפקט WOW ?

אני מציעה סדנאות קבוצתיות לצילום ערב (עקב הקורונה, בשלב זה לא מתקיימות סדנאות קבוצתיות) וגם סדנאות צילום פרטיות באמסטרדם.

בסדנת צילום ערב נלמד:

איך לספר סיפור באמצעות התמונות שנצלם.

מתי ואיך לעבוד עם חצובה.

הגדרות המצלמה לצילום בתנאי אור קלוש.

איך ליצור קומפוזיציה שתתפוס את העין ותיצור את אפקט ה- WOW.

המלצות על סדנאות הצילום איתי ניתן לקרוא באתר שלי, באתר למטייל, בגוגל ובעמוד שלי ב- TripAdvisor.

למיידע נוסף והרשמה אנא הקליקו כאן או שלחו מייל אל inbal(at)inbalturshalom(dot)com

לקריאה על חופשת כריסטמס וערב השנה החדשה באמסטרדם 2020/21 - מה קורה בעיר, אטרקציות ושעות פעילות הקליקו כאן.

© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.

127 views0 comments
bottom of page