top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

סצנת מבשלות בירה בוטיק באמסטרדם כולל המלצות ל-8 מבשלות בהן ניתן גם ללגום את הבירה המיוצרת במקום

Updated: Jul 17, 2021

את ענקיות הבירה האמסטרדמיות, בלי להזכיר שמות, אתם בוודאי מכירים, אבל מה בדבר מבשלות בוטיק המֶבשלות בירה מקומית ממש כאן באמסטרדם? בשנים האחרונות סצנת מבשלות הבירה העצמאיות באמסטרדם גדלה והמבחר יותר ממצויין. למעשה אין בעיה למצוא באמסטרדם בירה קראפט טעימה וברמה גבוהה.

לוגו בירה אמסטל ודגל אמסטרדם
לוגו בירה אמסטל ודגל אמסטרדם על פינת פאב אמסטרדמי | צילום: © ענבל טור-שלום

חלק מהסצנה היא מבשלות המבשלות בירות נסיוניות עם טעמים מעניינים ומופלאים. בכל המבשלות כמעט, תמצאו שהבסיס הוא בירה הולנדית או בירה בלגית מסורתית והייצור פעמים רבות נעשה אף הוא בדרך מסורתית. בכל מקרה חלק ניכר ממבשלות הבוטיק באמסטרדם, הן מבשלות קטנות יחסית והבישול אינו ממוכן.

בדקתי עבורכם 8 מבשלות בירה בוטיק אמסטרדמיות (מתוך 22!) בהן ניתן גם ללגום את הבירה המיוצרת במקום ישר מהחבית.

הבר בפאב במבשלת דה פראל
הבר בפאב במבשלת דה פראל | צילום: © ענבל טור-שלום

דה פרַאל De Prael

אחד הדברים שאני אוהבת במבשלה זו, מלבד הבירה כמובן, זה שהמייסדים לקחו על עצמם משימה חברתית; שילוב אנשים עם קשיי השתלבות במעגל העבודה. חלק מהעובדים יעבדו שבעה ימים בשבוע, חלקם משרה רגילה, וחלק מהעובדים יעבדו שבע דקות ביום. כל אחד לפי יכולתו. De Prael היא יותר מסתם מבשלת בירה, בחלק מהסניפים (נכון לכתיבת שורות אלו, ארבעה סניפים: שניים באמסטרדם, אחד בהאג ואחד בחרונינגן), הם מציגים תערוכות צילום ובחלקן יש הופעות ג'אז בימי א' אחר הצהרים.

במבשלת בירה זו משתמשים בשיטות ומרשמים מסורתיים, חלקם מהולנד וחלקם ממקומות אחרים באירופה. De Prael טוחנים את הדגנים והלֶתֶת בעצמם, לא מסננים ולא מפסטרים. הם מבשלים בירה קלאסית, בדרך כלל ללא תוספות טעמים חיצוניים.

בנוסף ל-11 הבירות אותן הם מציעים לאורך כל השנה, תמצאו במקום בירות עונתיות ובירות המבושלות בשיתוף פעולה עם מבשלות בירה אחרות או שפים.

במבשלה ניתן גם להזמין חטיפים של-ליד-הבירה או ארוחה מלאה, בדרך כלל וריאציות על אוכל הולנדי טיפוסי, ולצד המבשלה ישנה חנות בה תוכלו לרכוש בירות מהמבשלה וגם בירות ממבשלות בוטיק אמסטרדמיות אחרות ומוצרים משלימים.

סניף הדגל של De Prael, שהוא גם הסניף הראשון שהוקם, נמצא במקום גדול יחסית בלב הרובע העתיק של אמסטרדם לא רחוק מתחנת סנטראל, לצד גדת תעלה, שלפני כ-1300 שנים שימשה רציף פריקה לבירה שיובאה מגרמניה בספינות עץ, ובהמשך, באזור זה קמו מבשלות הבירה האמסטרדמיות הראשונות. שמירת המסורת כבר אמרתי?


חלון הראווה של מבשלת הבירה דה בקירדֶה סוסטר עם לוגו הנזירה
מבשלת הבירה דה בקירדֶה סוסטר | צילום: © ענבל טור-שלום

דה בקירדֶה סוסטר De Bekeerde suster

מבשלת בוטיק מקסימה זו, הנמצאת גם היא ברובע העתיק של אמסטרדם, כוללת גם בר ומסעדה, והיא הוקמה על יסודות של מנזר מימי הביניים בו היה מסדר נשים דתיות שהיו ידועות בכינויין- de Bekeerde Suster. משמעות השם דה בקירדֶה סוסטר היא - האחיות המומרות. אחווה זו נוסדה בשנת 1450 כדי להגן על נשים בסיכון מעוני וקשיים הכרוכים בחיי העיר. כדי לייצר הכנסה נוספת למיסיון, הנשים בישלו בירה בתוך המנזר ומכרו את המוצר המשובח למיוחסי אמסטרדם. על אף שאחווה זו פורקה לפני שנים רבות, הבעלים הנוכחי של מבשלת הבירה de Bekeerde Suster מכבד את מורשתן ואת אומנותן המסורתית של אותן נשים, והוא מבשל בירות הולנדיות עתיקות וטעימות, מבירת חיטה עם ארומת הדרים וכוסברה, דרך בירות אדומות וכהות ועד בירת פירות וסיידר, וגם בירות משתנות בהתאם לעונת השנה.

המקום פתוח שבעה ימים בשבוע בשעות משתנות, ניתן לאכול במקום צהרים או ערב והמבשלה גם מציעה חבילת טעימות של ארבעה סוגי בירות המבושלות במקום.

מבשלת הבירה בירפבריק | צילום: © ענבל טור-שלום

בּירפאבּריק BIERFABRIEK

משמעות השם בּירפאבּריק היא – מפעל בירה. לא הייתי קוראת למקום מפעל, אולי מפעלון, בכל מקרה, Bierfabriek היא מבשלת בירה לא מעונבת, הנמצאת במרחק של כ-5 דקות הליכה מכיכר דאם. מבשלים במקום שלושה סוגי בירה בלבד; בלונד שנקראת Bianco, אֵיְיל אדומה הנקראת Rosso ופורטר כהה הנקראת Nero, כל אחת יותר טעימה מהשניה! מידי פעם מבשלים במקום בירות עונתיות, ותמיד תוכלו למצוא במקום גם פילסנר שאינה מבושלת במקום אך מבושלת במיוחד עבור ה-Bierfabriek והיא נקראת Puur ובעברית – טהור.

ביחד עם הבירה תקבלו בוטנים לא קלופים, תוכלו להזמין גם חטיפים של-ליד-הבירה וגם ארוחת ערב מלאה בסגנון ארוחת פאב, כאשר המנות מחמיאות ומתאימות לבירות המוגשות במקום.

המקום דיי גדול, העיצוב תעשייתי כפרי, עם עץ וברזל, ובמקום תמצאו שולחנות ארוכים וספסלים, שולחנות קטנים יותר וגם חביות המשמשות כשולחנות עם כסאות בר גבוהים. לפעמים יש במקום הופעות חיות ואם חשקה נפשכם לשחק ב-"אני ברמן", תוכלו להזמין שולחן עם חבית פרטית ותוכלו למזוג לעצמכם את הבירה.


מבנה מבשלת הבירה בּרַאוֶורַאי ט' אַיׅי עם טחנת הרוח
מבשלת הבירה בּרַאוֶורַאי ט' אַיׅי | צילום: © ענבל טור-שלום

בּרַאוֶורַאי ט' אַיׅי Brouwerij ‘t IJ

אולי זו המבשלה העצמאית הכי ידועה באמסטרדם וזאת בשל המיקום האייקוני שלה, לצד טחנת הרוח הבנויה מעץ הגדולה ביותר שנמצאת בתוך העיר. Brouwerij ‘t IJ נחשבת למקום חובה לחובבי הבירה המבקרים בעיר. אמנם תמצאו בירה ממבשלה זו מוגשת בכל פאב, בר או מסעדה באמסטרדם המכבדים את עצמם אבל המקום הנכון לנסות את הבירות של Brouwerij ‘t IJ הוא כמובן במבשלה עצמה. מבשלה זו הוקמה באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת, כך שמבין המבשלות החדשות, היא בין הוותיקות, ולפיכך החבר'ה כאן הספיקו במהלך השנים לייצר בירות יוצאות מן הכלל, כולל שמונה בירות המיוצרות ומוגשות באופן קבוע, הנחשבות למוצרי הדגל של המבשלה והן פופולריות באופן יוצא דופן באמסטרדם. בנוסף לקולקציה הרגילה, Brouwerij ‘t IJ מייצרים באופן קבוע בירות עונתיות מיוחדות הנמכרות לזמן מוגבל וכמו כן הם מבשלים בירות מיוחדות, שאינן קשורות לעונה, במהדורות מוגבלות.

את רוב הבירות המבושלות ב- Brouwerij ‘t IJ ניתן לטעום מהחבית והמקום מציע גם סיורים מודרכים.

המבשלה עצמה בנויה במבנה ששימש בעבר בית מרחץ שכונתי והעיצוב בפנים הוא כפרי וחמים, ובקיץ כשמזג האוויר נעים, יש מקומות ישיבה על הטרסה המקושטת בגרלנדות צבעוניות המשרות אווירת חופשה אמיתית.

שימו לב כי המקום בהגשה עצמית, ניתן להזמין חטיפים של-ליד-הבירה ולא ממש ארוחה, והוא פתוח בין 2 בצהרים ל-8 בערב בלבד!

אה, ותוויות הבקבוקים שלהם מגניבות לחלוטין.


בּרַאוֶורַאי טרוׄוְסט Brouwerij Troost

ארבעה סניפים באמסטרדם למבשלה זו הם ההוכחה כי Brouwerij Troost הוא מקום שחובבי בירה אוהבים לבלות בו. המבשלה המקורית הוקמה בשנת 2014 בשכונת דה פייפ בבניין בסגנון אר-דקו, שנבנה על מקום בו בעבר היותר רחוק היה מנזר.

ב- Brouwerij Troost אוהבים לבשל בירות נסיוניות כך שבנוסף למגוון בירות קלאסיות רבות החל מפילסנר חלק וזהוב ועד ל-IPA עם אחוז אלכוהול נמוך, הם מבשלים באופן קבוע ערבובי בירה הרפתקנים. נכון לכתיבת שורות אלו, Brouwerij Troost מציעים 24 סוגי בירה מהחבית המבושלות במקום! הייתי אומרת שיש מצב שתמצאו במקום בירה לטעמכם… תוכלו להזמין בירה מהחבית או לרכוש במקום בבקבוקים שתוכלו לקחת איתכם לפארק או לחדר במלון.

גם מבשלה זו עובדת פעמים רבות עם אנשים המתקשים עם מעגל העבודה, הם משתמשים באנרגיה ירוקה, מגישים סטייקים מבשר אורגני ועוד.

גם ב-Brouwerij Troost ניתן לשחק ב-"אני ברמן", ניתן להזמין גם חטיפים של-ליד-הבירה וגם ארוחת ערב מלאה בסגנון ארוחת פאב. אין אפשרות לשלם עם מזומן אלא רק עם כרטיס אשראי או כרטיס דביט, והמקום מציע גם סיורים מודרכים במבשלה.

הבר של מבשלת הבירה בוטצ'רס טירס
מבשלת הבירה בוטצ'רס טירס | צילום: © ענבל טור-שלום

בוטצ'רס טירס Butcher's Tears

מבשלת בירה בוטיק קטנה, עצמאית, חדשנית ודיי טרנדית, שרשמה את מקומה בשביל הבירה האמסטרדמי כאשר פתחה את דלתותיה באוגוסט 2013, באזור תעשיה לשעבר, בשכונת הדרום הישן באמסטרדם לא רחוק מהאצטדיון האולימפי. המבשלה פתוחה בימים רביעי עד וכולל ראשון בשעות משתנות, וחובבי בירה יכולים לבוא לשבת במרחב המינימליסטי בעיצוב תעשייתי שהבעלים יצרו, ולטעום מבחר בירות המשתנה באופן קבוע. הבעלים של ה-Butcher's tears רוצים להעשיר את תרבות הבירה והם מקבלים השראה מטכניקות בישול בירה מסורתיות תוך כדי התנסות עם רעיונות חדשים, ואכן פעמים רבות הם מבשלים בירות חדשניות שמתכונן מבוסס על מתכוני בירה קלאסיים. הבירות המבושלות ב-Butcher's tears אינן מסוננות ואינן מפוסטרות, והם מבשלים ליינים של בירות מוצלחות, מעניינות וטעימות, מ-IPA מאוזן היטב ועד אֶיל כהה שיושן בחביות.

נכון לכתיבת שורות אלה, הם מציעים שמונה סוגי בירה מהחבית ויותר מ-30 סוגי בירה בבקבוק, ולכל בירה הם נותנים שם הזוי ומשעשע, כמו 'קורא שפתיים', 'מכשפת התעלה' או 'המיטה המעופפת'.

וגם, באופן קבוע מתקיימות הופעות עם אמנים מקומיים, די. ג'ייז ואירועים, סרטים ומסיבות השקת בירה.

שימו לב כי ההגשה היא עצמית ומבחינת מזון, מגישים כאן רק בוטנים/חטיפים בקטנה.


שתי כוסות בירה וצלוחית חטיף
עכור או צלול, צבע מטריף, טעם משגע ואווירה מגניבה אצל 'דמעות הקצב' | צילום: © ענבל טור-שלום

אדיפוס Oedipus

בלוטות הטעם של ארבעת המייסדים של מבשלת Oedipus (אלכס, פול, סנדר וריק), כמו גם שאיפותיהם התפתחו בשנת 2009 כשעבדו ביחד בפאב אמסטרדמי. מפה לשם, לאחר גלגולים ולימודי "בירה-לוגיה", הם פתחו את מבשלת Oedipus, הממוקמת באזור תעשיה בצפון אמסטרדם במבנה משונה אך נחמד באותה מידה. המבשלה פתוחה בימים רביעי עד וכולל ראשון בשעות משתנות ורשימת הבירות שתוכלו לטעום במקום היא כמעט אין סופית.

במשך כל השנה מגישים במבשלת Oedipus שמונה סוגי בירה קבועים כמו פייל אייל, טריפל, IPA ועוד. אבל אם שתיתם את אחת מהבירות הקבועות שלהם היום, זה לא אומר שהטעם יהיה בדיוק אותו הדבר בפעם הבאה. החבר'ה אוהבים לדייק את הבירות שהם מבשלים ולכן מידי פעם משנים מעט את המרשם ו/או את התהליך.

במקום ניתן גם לאכול ארוחות פאב והחבר'ה ב-Oedipus מציעים סיורים במבשלה וסדנת טעימות בירה, והם גם מארגנים פסטיבלי בירה.


בירה היא משקה מסורתי בהולנד בכלל ובאמסטרדם בפרט, (יש כמובן סיבה מעשית לעניין, ועל כך אני מספרת בסיור הלב של אמסטרדם), ומשמח אותי לראות את המסורת מתעוררת לחיים חדשים, עם אנשים צעירים, וגם לא כל כך צעירים, מלאי חדוות יצירה ורצון לקחת את האהבה שלהם כמה צעדים קדימה תוך שמירה על החיבור למסורת. באמסטרדם תוכלו למצוא מבחר מבשלות בירה בוטיק, המציעות טעמים מגוונים ומשוכללים, במיקומים שונים בעיר, ועם אווירה שונה ממבשלה למבשלה. אמסטרדם היא גן עדן לחובבי בירות בוטיק, וגם מי שלא ממש מבין, מובטחת לו הנאה צרופה מהטעם ומהאווירה, כי שתיית בירה בוטיק במבשלה מקומית היא חוויה אמסטרדמית אמיתית. ועד שתטעמו בעצמכם, הגידו לחיים, או בהולנדית פרֺוסט Proost.



© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה.

מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.

239 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page