top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

על אוכל ומטבח הולנדי כולל המלצות למסעדות באמסטרדם

אוכל הוא חלק מתרבות של מקום. האוכל מספר לנו על מזג האוויר, על ההיסטוריה, על המצב הסוציו-אקונומי של התושבים בתקופות השונות, על הגירה ועוד. מה השפיע על הדיאטה ההולנדית, מי הן קבוצות המהגרים הגדולות בהולנד שהמטבח שלהן השפיע על הקולינריה ההולנדית, מה הן מנות הדגל ומי הם כוכבי המטבח ההולנדי? כל זאת בכתבה שלפניכם כולל המלצות למסעדות במגוון רמות מחיר.

מנה עיקרית של בשר בקר עם אספרגוס לבן
אספרגוס לבן במנה הולנדית קלאסית | צילום: © ענבל טור-שלום

העולם, כמו גם רוב ההולנדים עצמם, לא מעריכים את המטבח ההולנדי המסורתי, וזאת על אף שיש לו המון מה להציע. כמו ההולנדים, כך גם האוכל ההולנדי, לא מתחכם, מוכן ממרכיבים מקומיים, ומשלב תבלינים שהגיעו עם אוניות הסוחר של חברות הודו המזרחית והמערבית ההולנדיות שהיו פעילות בתקופת תור הזהב של הולנד במאות ה-16 וה-17. האוכל ההולנדי ביסודו הוא מנחם ומחמם במזג האוויר הצונן. עם אוניות המסחר הגיעו גם מהגרים מהקולוניות ההולנדיות, כמו אינדונזיה וסורינאם, בשנות ה-50 של המאה הקודמת הגיעו הגירות עבודה, כמו ממרוקו ומטורקיה, ובהמשך פליטים פוליטיים, לדוגמה מאיראן ומאתיופיה, כל אחד וסיבותיו הוא, כל עם והמטבח שלו. באמסטרדם יש לא מעט מסעדות מהגרים, הנותנות איזון וטוויסט לקולינריה המקומית.

כוכבי אוכל הרחוב ההולנדי בגזרת הדגים הם דג ההרינג המוגש עם בצל לבן קצוץ ומלפפון חמוץ המוחמץ בחומץ, כמו גם דג הבקלה המטוגן בשמן עמוק והצלופח המעושן. מי לא מכיר את הצ'יפס ההולנדי - פריך מבחוץ ורך מבפנים מוגש בקונוס נייר ונוטף מיונז. קרוקטים במילויים שונים טבולים בחרדל הולנדי ונקניקיות פריקנדל דקות וארוכות המיוצרות מהבשר שנשאר על העצם לאחר פירוק הבקר, העוף, החזיר ולפעמים גם הסוס.

a couple eating Dutch Haring
אוכלים דג הרינג בסיור מצולם באמסטרדם | צילום: © ענבל טור-שלום

כולכם מכירים את ציורו המפורסם של וינסנט ואן גוך "אוכלי תפוחי האדמה", ואכן תפוחי אדמה הם אחד ממרכיבי הבסיס במזון ההולנדי העממי. תפוחי אדמה מבושלים במים, תפוחי אדמה בתנור או במחבת, את הצ'יפס כבר הזכרנו, ופירה עם ירקות מבושלים, עולש או קייל קצוצים הנקרא סְטַאמְפּוֹט, המוגש עם נקניקיה שמנמנה הוא מנה קלאסית במטבח ההולנדי המסורתי.

באגף המרקים מככבים מרק אפונה עם נתחי נקניקיה וקרוקטים ומרק חרדל. בחיי, מרק חרדל, אחד המרקים הטעימים ביותר שטעמתי בימי חיי.

הולנד גובלת מצפון וממערב עם הים הצפוני ולכן מגוון דגים וצדפות הגדלים בים הצפוני מהווים גם הם מרכיב מרכזי בדיאטה ההולנדית, כמו דג הסלמון.

לעונות השנה יש השפעה על מה אוכלים בהולנד, לדוגמה באביב עת קציר האספרגוס אוכלים מנות עם אספרגוס ובתחילת יולי מתחילים לאסוף את המולים וזה הזמן בו הצדפות מככבות במטבחים ובמסעדות.

מימין, מרק אפונה הולנדי. משמאל, מרק חרדל הולנדי | בישול וצילום: © ענבל טור-שלום


ההולנדים מאאאד אוהבים את המתוקים שלהם ובכל בית קפה שמכבד את עצמו תמצאו פאי תפוחים נהדר שמוגש, אם תרצו, עם קצפת. הפנקייק ההולנדי הוא גדול ודקיק, ומוגש עם סירופ סוכר ותוספות מתוקות אחרות וגם עם תוספות מלוחות, ויש גם פּוֹפֶרְטְצ'יֶיס קטנים, שמנמנים וממכרים עם חמאה נמסה ואבקת סוכר וגם עוגיות סְטְרוֹפּ-ווָפֶל חמות, מתוקות ונימוחות.

גם שתיית אלכוהול היא חלק מתרבות של מדינה, ובהולנד בכלל ואמסטרדם בפרט, בשנים האחרונות ישנה פריחה בסצנת מבשלות בירה בוטיק. על מבשלות בירה בוטיק באמסטרדם תוכלו לקרוא כאן. לבעלי קיבה חזקה שיודעים לשתות גם משקאות חזקים יותר מבירה, ממליצה לנסות יֶנֶייבֶר – משקה הולנדי שהוא אביו הקדמון והאקזוטי יותר של הג'ין. מי שמעדיף ליקר, מוזמן לנסות בּׅירֶנְבּוּךְ - גם הוא משקה הולנדי, מרקחת של תבלינים ועשבי תיבול שהוספה ליֶנֶייבֶר.

מסעדות באמסטרדם - מידע כללי

ההולנדים רגילים לאכול את הארוחה החמה בשעות הערב המוקדמות, ולכן המסעדות נפתחות ונסגרות בשעות מוקדמות יחסית.


אם חשוב לכם לאכול במסעדה מסוימת או אם לא מתאים לכם לכתת רגליכם עד שתמצאו מקום פנוי במסעדה לטעמכם, ממליצה לכם להזמין מקום מראש. ניתן כמובן להתקשר או להזמין מקום דרך האתר או עמוד הפייסבוק של המסעדה. גם הקונסיירג' במלון יכול לעזור עם הזמנת מקום במסעדה. שימו לב שישנן מספר מסעדות שאינן מקבלות הזמנות.


שהקמצנים ואנשים שגרים מחוץ לאמסטרדם לא יטעו אתכם! גם בהולנד נהוג לתת טיפ לנותני שירותים, החל מלמלצר, דרך החדרנית ועד למדריכי הטיולים. נכון, לכולם יש שכר בסיסי, ויחד עם זאת, בבתי קפה ומסעדות, כמו בישראל, משאירים כ- 10% טיפ, כך שאם לדוגמה הזמנתם קפה בעלות של -.2.80 € ותשאירו רק 20 סנט טיפ, זה בסדר גמור. מצד שני, אם החשבון במסעדה הוא -.75 € יהיה נחמד אם תשאירו -.8 € טיפ.

מימין, טועמים את עוגיית ואן סטאפלה בסיור מצולם באמסטרדם. משמאל, קפה ו-יוֹדֶנְקוּק | צילום: © ענבל טור-שלום


המלצות למסעדות באמסטרדם

מסעדות יוקרה


ימזוטו מסעדה יפנית נהדרת ויקרה. עלות תפריט עונתי תחל ב-160 € לאדם (לא כולל שתיה), ובתמורה תקבלו חוויה משכרת חושים של שירות מעולה, מנות מוקפדות ומשובחות שזיכו את המסעדה בכוכב מישלן. כתובת: Ferdinand Bolstraat 333

מסעדת כוכב מישלן המציעה מטבח מעודן של מנות צרפתיות קלאסיות ומסורתיות עם השפעות בינלאומיות ונגיעות מקומיות, באווירה נגישה וידידותית בלב אמסטרדם. מנות עונתיות, בעיקר דגים ופירות ים, מוכנות מחומרי גלם מקומיים, שתוכלו להזמין כתפריט בן חמש, שש או שבע מנות או תפריט א-לה-קארט, ביחד עם תפריט יינות עשיר ומעניין, שגם כאן יספקו לכם חוויה קולינרית משובחת.

כתובת: Oudezijds Voorburgwal 197

טעמים קלילים ומעודנים מדרום צרפת ואיטליה, בשילוב עם תוצרת ים תיכונית מעודנת, מתבטאים בתפריט המגוון המציע קלאסיקות אקלקטיות עם טוויסט רענן. העיצוב קלאסי משגע ובערב ההגשה היא לאור נרות. ניתן לאכול כאן גם צהריים או High Tea, ומה שלא תבחרו, יהיה מהמם.

כתובת: Spuistraat 172


מסעדות אופנתיות

שף יפני מבשל

רון גסטור בר האוכל של השף רון, שמציע אוכל טוב, תפריט מגוון, עיצוב נאה ואווירה מעולה, נמצא מחוץ לאזור התיירות, שם תוכלו לפגוש את האמסטרדמים האמיתיים שמתפנקים עם אוכל טוב ויין מצויין.

כתובת: Sophialaan 55 hs

מקום טרנדי ביותר, המגיש דגים ופירות ים, עם שלושה סניפים באמסטרדם. הם מתחייבים על מוצרים אורגניים, טריים ללא חומרים משמרים ומסחר הוגן. המקום מציע גם מבחר יינות מעניין שכמובן מלווה ומחמיא למנות המוגשות במקום.

כתובת של אחד הסניפים: Spui 15

סאפר קלאב בר, לאונג' ומסעדה סופר טרנדיים. התפריט משתנה מדי שבוע ואיתו גם התפאורה וההופעה. המנות חדשניות ולעתים מוגזמות, אבל האווירה, הקהל והמוזיקה הם שעושים את המקום. כתובת: 21 Jonge Roelensteeg



רק אבוקדו בכל מיני וריאציות! המקום נפתח בסוף שנת 2018 כמסעדת קונספט, אולי אפילו נסיונית, ובינתיים הקהל הצביע ברגליים. הבעלים פתחו סניף נוסף מחוץ לאזור התיירות וגם סניף בבריסל שבבלגיה, וכיום הם מציעים גם משלוחים ומרצ'נדייז. המקום פתוח מ-10:00 בבוקר ועד 21:00 בערב, אין אפשרות להזמין מקום, ועם כל הבאז שחברת השיווק יצרה סביב המקום, פעמים רבות תאלצו להמתין למקום ישיבה.

כתובת: הסניף המקורי Daniël Stalpertstraat 61


מטבח הולנדי


קפה דה קלוס בר אמסטרדמי טיפוסי, בלב המרכז התיירותי, המתמחה בצלעות חזיר (מעושנות או לא), שכמעט כל ישראלי שביקר באמסטרדם סימן וי במקום לפחות פעם אחת. אין ספק שצלעות החזיר מצויינות והאווירה מאד אמסטרדמית, מה שמוסיף לחוויה. המקום מציע גם סטייקים ומנות בשריות קלאסיות נוספות. המנות ענקיות והמחיר לא בשמיים, רק שגם כאן אין אפשרות להזמין מקום ופעמים רבות יש להמתין בתור, לפעמים יותר משעה וחצי...

כתובת: Kerkstraat 41-43

ובעברית – אימהות. המקום חוגג את – 'אין כמו אמא', ובמקרה הזה, האמא היא הולנדית. התפריט מורכב ממנות הולנדיות טיפוסיות ומסורתיות ומשתנה מעט בהתאם לעונת השנה וחומרי הגלם של אותה עונה. הקירות מלאים בתמונות של אימהות, כי מבחינת הבעלים, האימהות הן הגיבורות האמיתיות של החיים, ואתם מוזמנים להביא תמונה של אמא שלכם והם מבטיחים שהם יצרפו אותה לשאר התמונות.

כתובת: Rozengracht 251

דמיינו שאתם נכנסים לבית הולנדי עתיק וקלאסי של מעמד הביניים, עם התמונות האופייניות, צלחות דלפט כחול תלויות על הקירות, שולחנות קטנים ואווירה שמחה, כך מרגישים כשנכנסים ל-The Pantry. המקום קטן וצפוף, הצוות מקסים ויעיל, והאוכל הוא אוכל הולנדי מסורתי מצויין. תוכלו לבחור בין תפריט הכולל מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח, או מנות אל-לה-קארט.

כתובת: Leidsekruisstraat 21

ממש ממול לדה פנטרי תמצאו את ה- De Blauwe Hollander, מוסד קולינרי ידוע באמסטרדם מאז שנת 1979. המקום עצמו יותר גדול מדה פנטרי אך המנות המוגשות כאן גם הן מנות הולנדיות מסורתיות ואתם מוזמנים לשאול על המנה השבועית.

כתובת: Leidsekruisstraat 28


מזון מהיר

פבו סניפי רשת המזון המהיר האוטומטית FEBO מפוזרים בכל העיר. מה זה אומר מזון מהיר אוטומטי? בחלונית קטנה יחכו לכם מבחר קרוקטים (כל השמות בהולנדית ובחלק מהסניפים גם באנגלית, כך שאולי תצטרכו מקומי שיסביר לכם או להמר על מה שאתם הולכים לאכול). מתפוחי אדמה ובשר ועד קישואים ועדשים, הכל מצופה בפירורי לחם ומטוגן בשמן עמוק. משלשלים כמה מטבעות לחריץ, פותחים את החלונית, ולוקחים את המעדן עם המגשית. המומלצים – קאס-סופלה (ממולא גבינה) ופיינה בלאנקה (בשר ותפוחי אדמה).

מעוז כן כן, איך אפשר בלי לכתוב על הגאווה הלאומית הקטנה שלנו. לא טוב כמו הפלאפל שלנו בארץ, אבל לׅשְבּוֹע בכמה יורו בודדים זו משימה לא קלה בימים אלה. קיימים מספר סניפים ברחבי העיר הפועלים על-פי הסכם זיכיון עם הבעלים.

ובעברית – הילד המשתין, או כמו שהישראלים מכנים את המקום – הצ'יפס הכחול, על שום הלוגו הכחול של הצ'יפסריה. צ'יפס בהולנדית נקרא פַּאטַאט וזה של ה-מאניקן פיס הוא מצויין. וכדי לשחק אותה הולנדים, הזמינו את המנה עם מיונז.

כתובת: Damrak 41


מסעדות אתניות


אינדונזיה היתה קולוניה של הולנד ולכן תמצאו קהילה גדולה של אינדונזים במדינה שכמובן הביאו איתם את המטבח האינדונזי, המבוסס על בוטנים, כוסברה, אורז, ופיצוץ של טעמים, מחריף לא שפוי ועד לא חריף בכלל. מומלץ להזמין שולחן אורז, שזה למעשה תפריט טעימות.

כתובת: Rembrandtplein 40-44

גם סורינאם היתה קולוניה הולנדית ולכן גם סורינאמים הגיעו אל הארץ השטוחה והביאו איתם את מטבחם המופלא. מנות הדגל של המקום הן כמובן ה-רוטי – סוג של פיתה שטוחה שמלווה בעוף וירקות או רק ירקות מבושלים וטריים המוכנים עם תבלינים מהאזור הקריבי. המקום נמצא בלב שוק אלברט קאופ וכדאי לבדוק את שעות הפתיחה.

כתובת: Van Woustraat 37

לפי השם אתם יכולים לנחש שזו מסעדה אתיופית. והיא מצויינת. גם כאן מומלץ להזמין את מנת הטעימות של המקום, אינג'ירה (כמו לחוח תימני אבל ענק) עליה מונחות דוגמיות של מנות אתיופיות מסורתיות, בליווי בירה אתיופית, ולסיום קפה אתיופי.

כתובת: Overtoom 337

מיזוג ועירבוב של מטבחים אסייתים מויאטנם, סין, יפן ותאילנד. העיצוב של Restaurant Nooch עכשווי והמקום ומציע ארוחות צהרים וערב, כולל גם מנות צמחוניות וטבעוניות וגם תפריט ללא גלוטן. בתפריט תמצאו סושי, מנות אורז ונודלס, מרקים, מנות "ביס" קטנות, סלטים וגם קינוחים.

כתובת: Reestraat 11



מימין, כוס ינייבר. משמאל, המלצר והברמנית בקפה וינקל 43 | צילום: © ענבל טור-שלום


מתוקים


בית קפה, מוסד מקומי ידוע בשל שטרודל התפוחים האלוהי שלו. בסופי שבוע משתרך תור ארוך של הממתינים לטעימה מהמתוק הממכר הזה.

כתובת: Noordermarkt 43

פנקייק אמסטרדם אי אפשר לבקר באמסטרדם ולא להתפנק בלפחות ארוחת פנקייק אחת. מסעדת הפנקייקס הזו היא אופציה מומלצת ויש לה שלושה סניפים בעיר. הם כמובן מגישים פנקייקים מתוקים אבל גם מלוחים, גם פנקייקים הולנדים מסורתיים, פנקייקים אמריקאים, פנקייקים לילדים ועוד.

כתובת של אחד הסניפים: Berenstraat 38

המקום מבוסס על עוגית שוקולד אחת בגודל בינוני ממולאת בשוקולד לבן מותך. המקום קטן ומקסים והעוגיה טעימה באמת.

כתובת: Heisteeg 4

כמובן שיש עוד מרכיבים רבים, מנות נוספות, ממתקים, עוגות ועוגיות, זו היא רק טעימה על קצה המזלג. אם יש לכם המלצות משלכם, שתפו אותנו כאן בתגובות. רוצים לדעת איזה מאכל עשה את ההולנדים עשירים, היכן דוכן דג ההרינג הכי שווה בעיר ומה אוכלים ההולנדים ביום יום? הזמינו סיור איכותי ופרטי ​בו אספר לכם על ההיסטוריה והתרבות של הולנד דרך אוכל הרחוב ההולנדי. לפרטים והרשמה, אנא הקליקו כאן או שלחו מייל אל travel(at)amsterdamexperience(dot)net

© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.


bottom of page