top of page

נגישות באמסטרדם בפרט ובהולנד בכלל

Updated: Aug 1, 2022

אמסטרדם שטוחה, ללא הרים וגבעות, והעליות או הירידות, תלוי מהיכן מסתכלים, בעיר הן בדרך כלל מ/אל הגשרים המקסימים החוצים את התעלות הרומנטית. כך שבהשוואה לערים רבות באירופה, אמסטרדם היא בסך הכל עיר נגישה לכיסאות גלגלים וקלנועיות.

מצד שני, תנועת כלי הרכב מוגבלת בתוך העיר ואמסטרדם משופעת בסמטאות צרות, כך שכלי רכב אינם יכולים להגיע תמיד עד לפתח המלון או האטרקציה. רחובות אמסטרדם מרוצפים באבנים קטנות, והכניסה אל חלק מהמסעדות והחנויות היא באמצעות מדרגות. יחד עם זאת, עם המידע הנכון ואם מתכוננים לחופשה מבעוד מועד, גם מטיילים עם צרכי נגישות, בהחלט יכולים להנות מהעיר המיוחדת הזו.


Amstel river and typical Dutch houses in Amsterdam
נוף אמסטרדמי טיפוסי | צילום: © ענבל טור-שלום

נגישות בשדה התעופה סכיפהול

שדה התעופה סכיפהול נמצא במרחק של כ-20 דקות נסיעה, במונית מ/אל מרכז העיר אמסטרדם. סכיפהול נגיש לכיסאות גלגלים וקלנועיות והוא מציע שירות וטיפול בתוך שדה התעופה לאנשים עם מוגבלות, החל מרגע ירידתכם מהמטוס או כניסתכם למבנה הטרמינל. ניתן להזמין שירות זה דרך האתר של סכיפהול, לפחות 48 שעות לפני הגעתכם לנמל התעופה.


נגישות בתחבורה הציבורית בהולנד

אחרי שקראתם על איך התחבורה הציבורית עובדת, כמה דגשים בעניין נגישות:


העברות, מוניות והסעות פרטיות לאנשים עם מוגבלויות

אם תרצו לעשות לעצמכם את החיים קלים, ולגלוש אל החופשה בנוחות, אתם מוזמנים לתאם העברות עם מגוון רכבים המותאמים לכיסא גלגלים וקלנועית מסכיפהול אל מגוון יעדים ברחבי הולנד. כדי למצוא חברת מוניות המציעה שירות זה, תוכלו להקליד בשורת החיפוש של הדפדפן: wheelchair taxi from schiphol.


רכבות, קלנועיות וכסאות גלגלים

ניתן גם להגיע אל אמסטרדם, או כל עיר גדולה אחרת בהולנד, באמצעות הרכבת. רציפי הרכבת נמצאים ממש בתוך הטרמינל ויש מעליות שיקחו אתכם אל המפלס התחתון שם נמצאים הרציפים. לרוב הרכבות יש כניסה לכיסא ג לגלים וגם מספיק מקום בתוך הקרון. במקרה הצורך, עובדי הרכבת יחברו רמפה ניידת בכדי שתוכלו להיכנס או לצאת מהרכבת.

חברת הרכבות ההולנדית מציעה גם שירותים מיוחדים לבעלי מוגבלויות כמו עזרה בכניסה או היציאה מ/אל הרכבת. יש להזמין שירות זה מבעוד מועד. למידע נוסף על שירות זה והזמנות, אנא הקליקו כאן.

מידע כללי על נגישות בחברת הרכבות ההולנדית, אנא הקליקו כאן.


נסיעה בחשמלית עם כיסא גלגלים או קלנועית

לחשמליות מהסוג הישן יש מקום לכסא גלגלים בחלק האמצעי הנמוך של החשמלית. בחשמלית מהסוג החדש, מקום כסא הגלגלים נמצא ליד הכרטיסן. בחשמליות המקום עבור כיסא גלגלים וקלנועית מסומן על-ידי מדבקה, ומקום זה מיועד גם עבור עגלות ילדים.

בעת העלייה לחשמלית, לאנשים עם כסא גלגלים יש עדיפות על קלנועית או עגלות ילדים. רק בחשמלית ובמטרו, אנשים עם קלנועית מתקפלת מקבלים עדיפות על עגלות ילדים.

לא כל תחנות החשמלית הפזורות בעיר לאורך מסלול הנסיעה, נגישות לכיסא גלגלים וקלנועית. כדי לבדוק מבעוד מועד איזו תחנה נגישה ואיזו לא, אנא הקליקו כאן.

למידע נוסף על נגישות תחבורה ציבורית בתוך אמסטרדם אנא הקליקו כאן.


חשיפה ארוכה של תנועת חשמלית באמסטרדם בלילה
חשמלית בתנועה וחשמלית חונה | צילום: © ענבל טור-שלום

נגישות בבתי מלון באמסטרדם

חלק מהמלונות באמסטרדם הם מבנים מהמאה ה-17 שעברו הסבה מבתי מגורים לבתי מלון. הבניינים שנבנו באותה תקופה היו צרים וגבוהים, עם גרמי מדרגות צרים ותלולים, מה שלא השאיר לדורות הבאים מקום פיזי להכניס מעלית ובוודאי לא מעלית מרווחת. חלק מהמלונות, צירפו מספר בנייני מגורים למבנה אחד, הגדילו את השטח הכללי של המבנה והקצו שטח למעלית. כך או כך, לפני שאתם מזמינים חדר, יש לבדוק באתר המלון (לא באתרי ההזמנות כמו בוקינג דוט קום), האם המלון נגיש לצרכים שלכם וכדי להיות בטוחים, ממליצה לכם לכתוב מייל אל מחלקת ההזמנות של המלון, הסבירו את מצבכם, לְמה בדיוק אתם זקוקים כדי שהמלון יהיה נגיש עבורכם ובקשו תמונות של החדר המונגש.

אל תשכחו לשאול על: הכניסה למלון, רוחב המעלית, רוחב דלת הכניסה לחדר ואל חדר האמבטיה, שירותים עם מאחזים, מקום מתחת לכיור בחדר האמבטיה, מקלחון רחב מספיק אליו תוכלו להתגלגל עם כיסא הגלגלים ולעבור אל כסא המקלחת.

מתוך ניסיון של לקוחותי, שני מלונות באמסטרדם של רשת NH מותאמים ונוחים למשתמשים בכסא גלגלים:


מסעדות ותיאום ציפיות

אותו הדין כמו על בתי מלון חל גם על מסעדות. תמיד אפשר להתחיל בלבדוק תמונות באתר המסעדה, בעמוד הפייסבוק של בית הקפה, בגוגל מפות או בטריפאדוויזר, אבל בספק אם תמונות של חדרי השירותים או הדרך אליהם יפורסמו ברשת. במסעדות רבות באמסטרדם חדרי השירותים נמצאים בקומת המרתף, ללא מעלית כמובן. מצד שני, תסתכלו על תמונות בגוגל street view, תראו שבכניסה למסעדה יש כמה מדרגות, אבל אם תשאלו, יסבירו לכם שיש כניסה נגישה מהסמטה ליד. רוצה לומר, אין לדעת וכדאי לשאול. כשאתם שולחים מייל או הודעת מסנג'ר, היו מדוייקים בשאלותיכם.


זריחה והשתקפות עננים בבריכה בכיכר המוזיאונים באמסטרדם
זריחה מעל מוזיאון הרייקס | צילום: © ענבל טור-שלום

המלצות לאטרקציות נגישות

באמסטרדם קיימות אטרקציות בהן אין בעיית נגישות, החל מהמוזיאונים המפורסמים, דרך חוויית הייניקן ועד מגדל אמסטרדם לוקאאוט. אבל גם דין האטרקציות, כמו דין בתי המלון והמסעדות, כדאי לבדוק את אתר האינטרנט ואם הדברים אינם ברורים, לשלוח מייל עם שאלות ממוקדות. להלן 4 אטרקציות נגישות באמסטרדם ואחת שלא כל-כך:


מוזיאון הרייקס Rijksmuseum

מוזיאון הרייקס הוא המוזיאון הממלכתי לאמנות בהולנד, המציג אוסף של כ-8,000 חפצים ויצירות אמנות, כולל היצירות המפורסמות בעולם של האלס, ורמיר ורמברנדט.

המוזיאון נגיש, כולל מעליות ושירותי נכים. יש מספר מוגבל של כסאות גלגלים להשאלה וניתן לקבלם בדלפק המידע או בקופה. מכיוון שהכמות מוגבלת, מומלץ להזמין מראש באמצעות המייל. יש גם כסאות מתקפלים ומקלות הליכה בהשאלה ויש מפות של הבניין בהן תמצאו בדיוק היכן נמצאות המעליות ואיך להימנע ממדרגות.

מלווה רשמי שיש בידו כרטיס מלווה companion pass, יכל להיכנס למוזיאון הרייקס ללא עלות אך הוא חייב להראות את כרטיס המלווה שלו בקופה או בדלפק המודיעין בכדי לקבל במקום כרטיס חינמי, ועובדי המקום יכולים לבקש להציג את כרטיס המלווה במהלך הביקור שלכם במוזיאון.

במקרה של עומס מבקרים במוזיאון הרייקס או במקרה קיצון אחר, עובדי המוזיאון מורשים שלא לאפשר כניסה לקלנועיות.

הזמנת כסא גלגלים במוזיאון הרייקס באמצעות המייל: groepen@rijksmuseum.nl


בית הכנסת הפורטוגזי

בלב הרובע היהודי לשעבר באמסטרדם נמצא המבנה המרשים של בית הכנסת הפורטוגזי. בית הכנסת נבנה במאה ה-17 ונראה כאילו הזמן עמד בו מלכת. קומפלקס בית הכנסת הפורטוגזי כולל גם את מרתף אוצרות הקהילה, הספריה היהודית העתיקה בעולם, שהוכרזה כאתר מורשת עולמי, המקווה הישן ומשרדו של הרב, שבכולם, ולא רק, תוכלו לבקר. קומפלקס בית הכנסת הפורטוגזי עבר לפני מספר שנים שיפוץ רציני שכלל הנגשה לכסא גלגלים וקלנועית, כולל מעלונים, רמפות ושירותי נכים.


גן החיות ארטיס

גן החיות המלכותי ארטיס נמצא לא רחוק מבית הכנסת הפורטוגזי. עיצוב הנוף של הגן נשאר נאמן לתקופה בה הגן הוקם בתחילת המאה ה-19 והוא משמש בית למגוון חיות, החל מזוחלים, דרך עופות מים, פילים, ג'ירפות וקופים. גם כאן מלווה רשמי יכול להיכנס ללא תשלום, במקום יש מעליות וחדרי שירותים נגישים, ועוד.


בית אנה פרנק

הבניין בו אנה פרנק ומשפחתה התחבאו במהלך מלחמת העולם השניה, הוא בניין עתיק עם הרבה מדרגות צרות ותלולות ואין במקום מעלית, מה שלא מאפשר למתקשים בהליכה וטיפוס מדרגות, למתניידים בכסא גלגלים או קלנועיות, גישה לעליית הגג ולמקום המחבוא של משפחת פרנק. כן תוכלו לבקר באגף החדש של המוזיאון, הכולל את התערוכה הקבועה, תערוכות מתחלפות, בית קפה וחנות המוזיאון, ותוכלו גם לעשות סיור וירטואלי באגף הסודי. פשוט בקשו את המשקפיים המיוחדים לסיור הוירטואלי בדלפק המודיעין במקום.


אטרקציות נגישות נוספות


שופינג נגיש

באופן כללי, בכניסה לחנויות יש רמפה קטנה, שתאפשר לכם כניסה לחנות עם כסא גלגלים או קלנועית, אבל לא תמיד יש מספיק מקום לנוע בתוך החנות. ישנן גם חנויות שהירידה או העליה אליהן היא באמצעות מדרגות תלולות ואין רמפה או מעלון. בחנויות מהרשתות הגדולות כמו H&M, זארה, מנגו וכדומה, המשתרעות על פני כמה קומות, יש מעלית.

במרכז אמסטרדם תמצאו שלושה מרכזי קניות: ממש בכיכר דאם, תוכלו למצוא את בית הכלבו ביינקורף, מאחורי ארמון המלוכה נמצא מרכז הקניות מַחְנָה פלאזה, ובקצה רחוב הקניות קאלברסטראט נמצא הקאלבר-תורן. בשלושתם יש מעליות, מתחם אוכל ושירותים, בביינקורף ובקאלבר-תורן, השירותים גם לנכים.

שווקי אמסטרדם הפתוחים והקבועים, נגישים כמובן לכסאות גלגלים וקלנועיות. אבל ישנם ימים ושעות שהצפיפות בשווקים אלו גדולה מאד ופחות נוח ונעים להסתובב בשוק, לדוגמה בשבת בצהרים.


סיורים מונגשים

כמו סיורי ההליכה באמסטרדם אותם אני מציעה המותאמים גם לאנשים בכסאות גלגלים או קלנועיות, ישנם גם סיורים מונגשים מחוץ לאמסטרדם.

באופן עקרוני, סיור מונגש אורך יותר זמן מאשר סיור הליכה או סיור ברכב שאינם מונגשים. אמסטרדם היא עיר דינאמית, שנמצאת תמיד בעבודות תחזוקה, זה אומר שכבישים ומדרכות נסגרים חדשות לבקרים ולפעמים יש ללכת בדרך חלופית מה שגורם לסיור מונגש לארוך אף יותר זמן.


השכרת ציוד ניידות בהולנד

תיירים בהולנד יכולים לשכור ציוד למשך ביקורם במדינה, כמו כסאות גלגלים, קלנועיות ניידות, הליכונים, כסאות מקלחת, מכוניות מותאמות ועוד. תוכלו לשכור את הציוד דרך חברת Accessible Travel, המתמחה בתיירות נכנסת לבעלי צרכי נגישות והם יכולים גם לבנות עבורכם תוכנית שלמה לחופשתכם בהולנד, המותאמת לצרכים שלכם.


מציאת מקומות נגישים בהולנד

מציאת מקומות נגישים בגוגל מפות Accessible Places on Google Maps

החל ממאי 2020 לגוגל מפות יש מאפיין חדש באמצעותו תוכלו לוודא במהירות אם מקום מסוים נגיש לכיסא גלגלים. על איך להפעיל את המאפיין של מקומות נגישים תוכלו ללמוד באמצעות היוטיוב כאן ומידע נוסף תמצאו כאן.


אַקְסֶסַלוּ Accessaloo

אפליקציה שהושקה בשנת 2019 למציאת שירותי נכים ברחבי אירופה, כולל הולנד, בה המשתמשים מוסיפים בעצמם את מיקום השירותים, כולל פרטים על המקום, תמונות ודירוג.


כתבה זו כוללת קישורים דרכם תוכלו להזמין כרטיסים לאטרקציות. אם תזמינו דרך הקישורים בפוסט זה, אני אקבל עמלה קטנה שלא תשפיע על העלות שלכם.



© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.


bottom of page