top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

שימוש בתחבורה ציבורית בחופשתכם בהולנד בכלל ובאמסטרדם בפרט – הטיפים שיעשו לכם את החיים קלים

Updated: Jul 26, 2021

אתם מתכננים את חופשתכם באמסטרדם ומחליטים, בצדק, שלא לשכור רכב. לא רק שבתוך העיר אין צורך ברכב, אלא שהנהיגה במרכז העיר, עם כל הולכי הרגל, האופניים, הטוסטוסים, החשמליות, האוטובוסים, ושאר הממונעים, הופכת להיות לא פשוטה, והחניה יקרה מאד. הפתרון לתנועה בתוך העיר הוא כמובן הליכה, כי לומדים להכיר את העיר דרך הרגלים, יחד עם זאת, כשמתעייפים, רוצים לקצר מרחקים, או רוצים לצאת אל מחוץ לעיר, תחבורה ציבורית יכולה להועיל.

אבל, אתם בוודאי מכירים את התחושה, שאין לכם מושג איך זה עובד, מה צריך לעשות, היכן רוכשים כרטיס נסיעה, לא מבינים למה הדלת בחשמלית לא נפתחת מעצמה והכל בשפה זרה...תסכול...

כל המידע על איך התחבורה הציבורית עובדת כך שתוכלו להשתמש בה (כמעט) כמו מקומיים - הפוסט הבא ישנה לכם את החיים! כדאי לקרוא ולהשתמש - אחד הטיפים הכי שימושיים לחופשה באמסטרדם!




מן הכלל – תחבורה ציבורית בין עירונית, אל הפרט – תחבורה ציבורית בתוך העיר


בכל המדינה וכמעט לכל מקום ניתן להגיע בתחבורה ציבורית. הנסיעה בתחבורה ציבורית בטוחה וכשכבר יושבים בקרון הרכבת או באוטובוס, זו נסיעה נוחה, אבל לא תמיד קצרה. לפעמים יש להחליף רכבת/אוטובוס מה שעושה את המסע לקצת מסורבל, או שיש פקק תנועה (כן, גם בהולנד יש תאונות דרכים וגם כאן עובדים בכביש) או תקלה אחרת.

לדוגמה, נסיעה מ-חרוניגן שבצפון עד מאסטריכט שבדרום תיקח כשלוש שעות וחצי בנהיגה ישירה וכארבע שעות וארבעים דקות בתחבורה ציבורית ללא תקלות.

כל המדינה מרושתת בתחבורה ציבורית בין עירונית – רכבות ואוטובוסים, ובתוך הערים יש אוטובוסים. בערים מסוימות יש גם חשמליות ובחלקן רכבות תחתיות. שימו לב שיש מספר חברות שמפעילות את התחבורה הציבורית בהולנד ותלוי בכרטיס שרכשתם אם ניתן להשתמש באותו כרטיס נסיעה במספר חברות. חברת הרכבות המפעילה את קווי הרכבת הראשיים נקראת NS (בהולנדית Nederlandse Spoorwegen), וה-GVB (בהולנדית Gemeentelijk Vervoerbedrijf) היא החברה המפעילה את התחבורה הציבורית בתוך הרשות המוניציפאלית של אמסטרדם.


רק רכבת (Train)

כרטיס נסיעה ברכבת יש לרכוש באחת מהמכונות הצהובות המוצבות בתחנות התחבורה הציבורית הראשיות (ראו מטה את רשימת התחנות באמסטרדם). שימו לב כי ניתן לשלם רק בכרטיס אשראי [(Mastercard/Visa) או כרטיס דביט (מזומן) הולנדי או כרטיס Maestro או כרטיס V-Pay). בחלק מהמכונות ניתן לשלם במטבעות € והמכונה נותנת עודף, אך אין אפשרות לשלם בשטרות. המכונה מבקשת את מספר ה-PIN של הכרטיס. מומלץ לברר את מספר ה-PIN עוד בארץ בשלב ההכנות לקראת החופשה. רכישת כרטיסים בכרטיס אשראי כרוכה בתוספת תשלום של 0.50 €. לחילופין, ניתן לעמוד בתור ולרכוש כרטיס נסיעה אצל קופאי ולשלם גם בשטרות. המידע נכון גם לגבי רכישת כרטיסי רכבת בנמל התעופה סכיפהול ובתחנה המרכזית של אמסטרדם - סנטראל.

כרטיס הנסיעה ברכבת הוא עבור נסיעה בכיוון אחד. המכונות לממכר כרטיסי נסיעה בתחנות הרכבת בערים הקטנות בדרך כלל מקבלות כרטיס דביט הולנדי בלבד, לכן מומלץ לרכוש גם את כרטיס הנסיעה חזור בתחנת הרכבת באמסטרדם או בעיר הגדולה ממנה אתם יוצאים.



אתם תקבלו כרטיס חד-פעמי מקרטון בעל פס מגנטי. בדרך אל רציף הרכבת מוצבות מכונות עם מדבקה וורודה עליה כתוב Kaart hier. יש להניח את הכרטיס על המדבקה, תשמעו ביפּ והמכונה תכתוב goede reis (נְסִיעָה טוֹבָה), כלומר עשיתם צ'ק-אין. כאשר אתם יורדים מהרכבת ובדרך החוצה מהתחנה תעברו ליד מכונות דומות, הפעם אתם צריכים לעשות צ'ק-אאוט באותה דרך כמו שעשיתם צ'ק-אין, להניח את הכרטיס על המדבקה הוורודה ולשמוע את הביפּ.


כרוז הרכבת מכריז את שם התחנה הבאה והרכבת עוצרת בכל התחנות. שימו לב שיש כפתורים לפתיחת הדלתות משמאל ומימין לדלתות, מבחוץ וגם מבפנים.

התחנה המרכזית של אמסטרדם נקראת סנטראל Amsterdam Central Station והיא מהווה חיבור מהיר אל תוך העיר. בטרמינל זה תמצאו רכבות, אוטובוסים, חשמליות, מטרו ומעבורות.


להלן רשימת תחנות התחבורה הציבורית העיקריות הנמצאות לאורך כביש הטבעת A10 המקיף את מרכז אמסטרדם:

Amsterdam Sloterdijk

Amsterdam Lelylaan

Amsterdam Zuid

Amsterdam RAI

Amsterdam Muiderpoort

Amsterdam Bijlmer ArenA

Amsterdam Science Park

Amsterdam Holendrecht

Duivendrecht


לתכנון נסיעות ברכבת הקליקו כאן.

להורדת האפליקציה לטלפון הסלולרי שלכם: לאנדרואיד / ל-iOS



מטרו במטרופולין (Metro ובעברית תקנית - רכבת תחתית)

באמסטרדם יש חמישה קווי מטרו בלבד (50, 51, 53, 54) ומסלול הנסיעה של המטרו הוא בעיקר בשוליים של העיר מלבד קו 52 שחוצה את העיר מצפון לדרום. לכל תחנות המטרו יש שערים שנפתחים ונסגרים כאשר עושים צ'ק-אין או צ'ק-אאוט עם הכרטיס החד פעמי מקרטון עם הפס המגנטי. בתחנות הראשיות (הרשימה לעיל) תוכלו לרכוש כרטיס נסיעה באמצעות מכונה או לעמוד בתור ולרכוש כרטיס נסיעה אצל קופאי. בתחנות הביניים יש מכונות לרכישת כרטיסים בלבד.

למפת המטרו באמסטרדם הקליקו כאן

או אוטו אוטובוס (Bus)

העליה לאוטובוס ורכישת הכרטיס מתבצעת אצל הנהג. באוטובוסים של חברת GVB ניתן לשלם בכרטיס אשראי או כרטיס דביט בלבד. גם כאן תקבלו מהנהג כרטיס חד פעמי מקרטון עם פס מגנטי ותצטרכו לעשות את הליך הצ'ק-אין על המכשיר שליד הנהג וצ'ק-אאוט ביציאה מהאוטובוס מהדלת האחורית. יש ללחוץ על כפתור כדי לסמן לנהג שרוצים לרדת בתחנה הבאה והנהג יפתח לכם את הדלת, ממש כמו בארץ.


חשמלית ושמה תשוקה ( Tram בעברית תקנית - רכבת קלה)

העליה לחשמלית מתבצעת מהדלת הקדמית, שם יושב הנהג, או מהדלת הרביעית, שם יושב הכרטיסן. על הדלתות האחרות יש מדבקת 'אין כניסה'. היציאה מן החשמלית מתבצעת מהדלתות האחרות. בלבד! אל תנסו להיכנס או לצאת מהדלתות הלא נכונות! במקרה הטוב זה רק יבלבל להולנדים את הסדר והם יחסירו פעימה, ובמקרה הפחות נעים תחטפו גערה...



רכישת הכרטיס מתבצעת אצל הנהג או הכרטיסן, וכמו באוטובוס - ניתן לשלם בכרטיס אשראי או כרטיס דביט בלבד. גם כאן תקבלו כרטיס חד פעמי מקרטון עם פס מגנטי ותצטרכו לעשות את הליך הצ'ק-אין על המכשיר שליד הנהג/הכרטיסן וצ'ק-אאוט ביציאה מהחשמלית מאחת מהדלתות האחרות. החשמלית לא עוצרת בתחנות בהן לא ממתינים נוסעים ולכן יש ללחוץ על כפתור כדי לסמן לנהג שרוצים לרדת בתחנה הבאה. וכאן בא הטוויסט – לא לשכוח – יש ללחוץ על הכפתור הירוק הקטן, הממוקם על המַעֲקִים וגם מַעֲקוֹת רבים של מַעֲקֶה הצהובים שמימין ומשמאל לדלתות היציאה, בכדי לפתוח את הדלת! שימו לב שיש גם שער קטן לפני הדלת, אותו צריך להחזיק פתוח כדי שלא יסגר בחוזקה על מי שיוצא אחריכם עד שהוא או היא יחזיקו את השער עבור מי שיוצא אחריהם.



טיפ למתניידים עם כיסא גלגלים או קלנועית – לכרטיסן היושב מול הדלת הרביעית יש רמפה קטנה עבורכם.


היוצאים מן הכלל בעניין סדר הדלתות הם קווים 5 ו-24. תוכלו לראות שהצורה של חשמלית זו שונה מכל השאר ושבחשמליות אלו אין כרטיסן שיושב בתוך תא. בקווים אלו ניתן לעלות ולרדת דרך כל הדלתות ואז יש צורך לפלס דרך אל הנהג כדי לרכוש כרטיס.

רוב קווי החשמלית יוצאים/מגיעים מ/אל התחנה המרכזית באמסטרדם, אך לא כולם! בתחנה המרכזית קיימים שני טרמינלים לחשמליות, הנמצאים במרחק קצר האחד מהשני, ממזרח וממערב וממוקמים ברחבה שמול הכניסה הראשית לתחנה.

למפת החשמליות באמסטרדם הקליקו כאן .


סוגי כרטיסים לתחבורה ציבורית בתוך אמסטרדם

הכרטיס הוא משולב לנסיעה במטרו, באוטובוסים (של חברת GVB בלבד) ובחשמליות, ואיתו ניתן לעלות ולרדת מכלי התחבורה הציבורית ללא הגבלת מספר הפעמים אבל במסגרת הזמן המוגבל לכרטיס. כלומר, אם בשעה 10:00 בבוקר רכשתם כרטיס לשעה אחת, אתם יכולים לעלות ולרדת מהתחבורה הציבורית כמה פעמים שתרצו עד שעה 11:00 בבוקר. לדוגמה, אם אתם נמצאים בכיכר המוזיאונים, מצטלמים ליד השלט I AMSTERDAM ומתחשק לכם להגיע לביה"כ הפורטוגזי, אתם עולים על חשמלית לכיוון כיכר דאם, רוכשים כרטיס ועושים צ'ק-אין. עושים צ'ק-אאוט ויורדים בכיכר דאם, עולים על חשמלית שתיקח אתכם עד לביה"כ הפורטוגזי, ועושים צ'ק-אין וצ'ק-אאוט עם אותו הכרטיס! ונגיד שתקתקתם את ביה"כ הפורטוגזי תוך חצי שעה ועכשיו אתם רוצים להגיע לבית אנה פרנק, אתם עולים על החשמלית, ופעם נוספת עושים צ'ק-אין עם אותו כרטיס שרכשתם בכיכר המוזיאונים לפני כ-50 דקות!! וככה חסכתי לכם כסף :-)


שימו לב - אנא הקפידו לעשות צ'ק-אין וגם צ'ק-אאוט עם הכרטיס המגנטי בכל עלייה וירידה כדי שלא תתקלו בבעיות בכניסה הבאה שלכם לתחבורה ציבורית.

מחירי כרטיסי התחבורה הציבורית בתוך אמסטרדם לשנת 2019

כרטיס לשעה אחת 3.20 €

כרטיס ל-24 שעות למבוגר 8.00 € ולילד מעל גיל 4 העלות היא 4.00 €

כרטיס ליומיים / 48 שעות 13.50 €

כרטיס ל-3 ימים / 72 שעות 19.00 €

כרטיס ל-4 ימים / 96 שעות 24.50 €

כרטיס ל-5 ימים / 120 שעות 29.50 €

כרטיס ל-6 ימים / 144 שעות 33.50 €

כרטיס ל-7 ימים / 168 שעות 36.50 €


את הכרטיס המשולב לתחבורה הציבורית באמסטרדם ניתן לרכוש כאן, או במשרד של ה-GVB הממוקם בצד המזרחי של הרחבה שבכניסה לתחנת סנטראל במבנה עץ יפייפה.

כרטיס שעתי, כרטיס יומי או כרטיס ליומיים שלושה לכל היותר ניתן לרכוש מהנהג או הכרטיסן בחשמלית.



הנהגים והכרטיסנים בד"כ מאד אדיבים ונחמדים, אבל הם גם רגילים למנהגי המקום, ואחד ממנהגי המקום הוא לברך ב-בוקר טוב, ערב טוב או-hello את הנהג או הכרטיסן כשאתם נכנסים. בהולנד נהגו כהולנדים וברכו ב-hello. המלצה חמה – עשו זאת עם חיוך ישראלי חם ורחב ותראו איך זה משפיע עליהם לטובה והם הופכים אפילו יותר נחמדים מכרגיל.

כרטיס משולב לתחבורה ציבורית בכל הולנד Amsterdam Travel Ticket

נכון לשנת 2019, ניתן לרכוש כרטיס ליום אחד 17 €, יומיים 22.50 € או שלושה ימים 28 €, המשלב נסיעה חופשית במחלקה שניה ברכבת משדה התעופה סכיפהול אל כל אחת מתחנות הרכבת באמסטרדם, נסיעה באוטובוס מספר 397 מסכיפהול לאמסטרדם, נסיעה באוטובוס הלילה N97 מסכיפהול לאמסטרדם (שני קווי אוטובוס אלו יוצאים מהכלל מכיוון שהם אינם מופעלים על-ידי חברת GVB), נסיעה באוטובוסים, חשמליות, מטרו ומעבורות המופעלים על-ידי חברת GVB.

את הכרטיס המשולב הזה ניתן לרכוש בשדה התעופה סכיפהול, במשרדי הכרטיסים של הרכבות NS Tickets & Service, בחנויות הספרים AKO וב- Holland Tourist Information (נמצא בטרמינל קבלת פנים למגיעים מס' 2 ). כמו כן, ניתן לרכוש את הכרטיס במספר בתי מלון ובמשרדי ה-GVB בתחנה המרכזית של אמסטרדם, וגם דרך האתר הזה.

כרטיס קרטון מגנטי זה פועל באותו אופן, עם צ'ק-אין וצ'ק-אאוט, והוא תקף עד 4 שעות לאחר היום האחרון של תוקף הכרטיס.

האפליקציות והאתרים שיעשו לכם את החיים קלים

  • על איך לתכנן באופן הגיוני ויעיל את הנסיעה שלכם מיעד מסויים לאטרקציה אחרת בתוך אמסטרדם ועל השימוש באפליקציית הניווט של גוגל כתבתי בפוסט הבלוג - התמצאות וניווט בחופשה באמסטרדם - הטיפים שישנו לכם את החיים.

  • ניתן לתכנן את הנסיעות שלכם בתוך אמסטרדם באתר של ה-GVB

  • האתר לתכנון נסיעות בתחבורה הציבורית בהולנד, שנקרא 9292 גם יכל לעזור, וניתן להוריד את האפליקציה לאנדרואיד ול-iOS

מוניות או לא להיות (Taxi)

יש מספר חברות מוניות מורשות שעובדות בעיר ותזהו אותן לפי צבען השחור או מטאלי אפור כהה ולוחית הרישוי הכחולה. לא נהוג להרים את היד, לצעוק או לשרוק כדי לעצור מונית, וזאת כיוון שבמקומות רבים במרכז העיר העצירה אסורה. האפשרויות העומדות בפניכם הן להתקשר ולהזמין מונית שתאסוף אתכם או ללכת אל אחת מתחנות ההמתנה למוניות הפזורות במקומות רבים בעיר, לדוגמה מול הכניסה לסופרמרקט אלברט היין שנמצא מאחורי ארמון המלוכה, מול הכניסה למלון קרסנפולסקי בכיכר דאם, מאחורי מוזיאון הרייקס, מאחורי הכנסיה המערבית ועוד.

תעריף הנסיעה במונית באמסטרדם (נכון לכתיבת שורות אלו) תלוי בשלושה משתנים – תעריף התחלתי, מחיר לק"מ ומחיר לדקה, והמחיר המשוקלל לתשלום מחושב על-ידי המונה שנמצא בתוך המונית.

להלן אינדיקציה למחירי הנסיעה במונית: נסיעה קצרה בתוך העיר יכלה לעלות כ-10 €, נסיעה בין מרכז הקונגרסים RAI אל מרכז העיר יכולה לעלות 12-15 €, ונסיעה בין סכיפהול למרכז העיר כ- 45-55 €

בכדי לחשב ולקבל הערכה מבעוד מועד לתעריף נסיעה מתוכננת במונית, אנא הקליקו כאן.


אובר חוּכֶם

אוּבּר UBER הינה חברה בינלאומית הנותנת 'שרות מוניות' והזמנת הנסיעה כמו גם התשלום נעשים דרך אפליקציה. את ההרשמה לשירות מומלץ לעשות עוד בארץ בשלב ההכנות לקראת החופשה. אתם מזמינים אוּבּר דרך האפליקציה שעל הטלפון הסלולרי שלכם, אין מונה במונית, והתשלום יורד לכם ישירות מכרטיס האשראי מיד בתום הנסיעה, זה הזמן בו תוכלו לראות כמה הנסיעה עלתה לכם. אתם לא זקוקים למזומן או לשלוף את הכרטיס בסוף הנסיעה. נוח וקל. שימו לב שניתן להזמין שלוש רמות של אובר: UberBlack שירות VIP, או UberVan כשמו כן הוא –מכונית ואן, ו- UberX גרסת ה- לואו קוסט. כמובן שיש הבדל במחירים, לדוגמה נסיעה בין סכיפהול למרכז העיר באוּבּר-בלק עולה כ-45 € לעומת אותה נסיעה באוּבּר-איקס שתעלה כ-28 €! אז שימו לב מה אתם מזמינים.


נהגי המוניות והאוּבּר מאד אדיבים ומנומסים ואם אתם עם מזוודות הם יעזרו לכם להכניסן ולהוציאן מתא המטען. מותר לדבר עם נהגי המוניות, זה יכל להיות מעניין, והם ישמחו לקבל טיפ בסוף הנסיעה, אך זה לא חובה.




© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.

bottom of page