top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

יום המלך באמסטרדם 2022

אתם שומעים את צירוף המילים יום המלך או King’s Day ביחד עם מסיבות, קרחנה, אין דברים כאלה, וכדומה. אם אתם חיית מסיבות, בוודאי שתרצו להיות באמסטרדם ביום המלך, וגם אם אינכם חיית מסיבות, תאמינו לי, אלא אם יש לכם אגורפוביה (פחד משהייה במקומות הומי אדם) גם אתם רוצים לחוות את אחת ממסיבות הרחוב הכי גדולות בעולם עם אווירה מחשמלת וסוחפת, לפחות פעם אחת בחיים.


למה חוגגים את יום המלך, איך והיכן מתרחשות החגיגות, מה תהיה ההתנהלות בעיר ולמה לובשים כתום. כל התשובות בפוסט שלפניכם.



את יום המלך (לשעבר יום המלכה) חוגגים מאות אלפים, מקומיים ותיירים, ברחובות, בכיכרות, בתעלות בפארקים, על מרפסות ובגינות וכל מה שבינהם. המדינה לובשת כתום וכולם חוגגים את מסיבת הרחוב הכי גדולה בשנה. (ביחד עם מצעד הגאווה כמובן...).


יום המלך הוא חג לאומי והחגיגות נערכות בכל רחבי הולנד, אבל אין ספק שבאמסטרדם יש יותר אקשן. מספר התושבים באמסטרדם הוא כ-905,000. בממוצע, כ-750,000 אנשים מגיעים מחוץ לאמסטרדם ומחוץ להולנד לטובת החגיגות (מתוכם כ-250,000 מגיעים ברכבת). תעשו את החשבון...זה המוווון אנשים! זה יכל להיות יותר ממה שאתם יכולים להכיל... ובכל מקרה, עם כל כך הרבה אנשים סביבכם, לא תוכלו להגיע מהר לשומקום. אז לבשו כתום והיכנסו לקצב הולנדי ותזרמו עם ההמון.


יום המלך הקרוב יחגג ביום רביעי 27 באפריל 2022.


ההיסטוריה של יום המלך (ויום המלכה)

יום המלך או יום המלכה אלו למעשה חגיגות יום ההולדת של המלך או המלכה ההולנדים. הדורות האחרונים של משפחת המלוכה ההולנדית, וליתר דיוק במשך 123 שנים, הניבה מלכות ולא מלכים, לכן החגיגות היו – יום המלכה, והמסורת החלה ב-31 באוגוסט 1885 לכבוד יום הולדתה של המלכה וילהלמינה. כאשר יוליאנה, ביתה של וילהלמינה, ירשה את הכתר, החגיגות עברו לתאריך 30 באפריל, הלוא הוא יום הולדתה של יוליאנה. כאשר ביאטריקס, ביתה של יוליאנה, ירשה את הכתר, היא החליטה להשאיר את יום המלכה ב-30 באפריל. הסיבה הרשמית לכך היא שביאטריקס החליטה לכבד את אמה ולהשאיר את התאריך. ואני אומרת; ביאטריקס נולדה ב-31 בינואר...תעשו אתם חושבים...מסיבות רחוב בשיא החורף ההולנדי או עדיף בתחילת האביב...?


ב-30 באפריל 2013 ביאטריקס העבירה את המלוכה אל בנה, ווילם-אלכסנדר, שיום הולדתו חל ב-27 באפריל, ולכן משנת 2014 ועד שהמלוכה תעבור לנסיכה עמליה, ביתם הבכורה של ווילם-אלכסנדר ומקסימה (המקסימה באמת), יום המלך יערך ב-27 באפריל. רשמו ביומן... זו, כפי הנראה, מסיבת היומולדת הכי גדולה בעולם...! והשנה ווילם-אלכסנדר יחגוג 55!


מלכה או מלך, לא חשוב, העיקר שהכל בכתום, אנשים, בתים, חיות מחמד, הכל. למה כתום אתם שואלים? אז ככה, שם המשפחה של משפחת המלוכה הוא van Oranje = from Orange = מהכתום. עכשיו אתם גם מבינים למה קבוצת הכדורגל הלאומית ההולנדית לובשת כתום.



כחלק מחגיגות היום הזה, בכל שנה, הפָּמַלִיָה המלכותית מבקרת מקום יישוב אחר בהולנד, והשנה הם יבקרו בעיר מאסטריכט, עיר הולדתו של הנגן אנדרה ריאו שגם ינגן במסגרת החגיגות לכבוד משפחת המלוכה.


מסיבות והופעות ב'ערב החג' של יום המלך

החגיגות מתחילות כבר ב'ערב החג', עם אווירת קרנבל שגולשת אל יום המלך עצמו. בכיכרות תמצאו די.ג'ייז שירקידו את הקהל ודוכנים שימכרו לכם בירה ואוכל רחוב. בתעלות סירות מקושטות (באיזה צבע?) ומוסיקה מהפאבים ובתי הקפה. היכן? פשוט לכו במרכז העיר, בכיכר ניומארקט, כיכר רמברנדט, כיכר ספאו, כיכר ליידספליין, כיכר מארי הייניקן-פליין או בשכונת היורדאן והשתלבו בקהל ובאווירה.


תוכלו לצפות בהופעות רחוב של מקצוענים כמו גם של חובבים בכל רחבי העיר, להקות, זמרי אופרה בתחילת דרכם, בני עשרה שבקטע של ראפרים, הרקדות דיסקו המוניות ועוד.


כשתקנו בירה באחד מדוכני הרחוב, סביר להניח שהבירה שתוגש לכם תהיה עם אחוז אלכוהול נמוך מהרגיל, כאן קוראים לזה, 'בירה לאירועים המוניים', וגם יקחו מכם פיקדון של כמה סנטים על כוס הפלסטיק בה תוגש לכם הבירה.


בכדי להוריד את כמות ההמון שמגיעה לעיר, את המסיבות הגדולות עם הדי.ג'ייז היותר מפורסמים הוציאו אל מחוץ לעיר וממסיבות חינמיות הן הפכו להיות בתשלום. מכירות הכרטיסים מתחילות כבר בסוף פברואר ובדרך כלל כל הכרטיסים נמכרים במהירות כמו פיתות חמות.


לרשימת המסיבות והאירועים המאורגנים ובתשלום בערב החג אנא הקליקו כאן.



מה קורה ביום המלך עצמו באמסטרדם?

החל מהשעה 9:00 בבוקר רוב בתי הקפה ושווקי הרחוב יחלו לפעול. כדי לתת לכם זמן להתאושש מחגיגות ערב החג, רוב האירועים והמסיבות המאורגנות המתקיימות ביום המלך עצמו יתחילו רק בשעה 12:00 בצהרים. יחד עם זאת, המלצה – אל 'תהרגו' את עצמכם כבר בערב החג כי תרצו להנות גם ביום המלך עצמו.

מסיבות הרחוב הכי גדולות והכי פופולריות יתקיימו ברחובות: Westerstraat, Prinsengracht ו-Reguliersdwarsstraat.


לרשימת המסיבות וההופעות המאורגנות ובתשלום ביום המלך עצמו, אנא הקליקו כאן.


כל העיר שוק פשפשים אחד גדול

אמסטרדם בנתה את עצמה על מסחר והאמסטרדמים אוהבים את ההתעסקות הזו. ביום המלך אין צורך באישור מיוחד מהעירייה וכל אחד יכל לפתוח באסטה או לפרוש שטיח על המדרכה או בפארק (בתנאי שהוא לא חוסם דלת או מעבר, ובהתאם לאזורים המסויימים שהעירייה מקצה לצורך העניין. בכל זאת אנחנו בהולנד), ולמכור חפצים יד שניה שאין לו צורך בהם יותר. בימים שלפני יום המלך, אנשים 'שומרים לעצמם מקום' וניתן לראות סימונים עם דקט-טייפ על המדרכות. כך שלמעשה ליום אחד, אמסטרדם הופכת כולה לשוק פשפשים אחד גדול, אחד מהכי גדולים בעולם! מלבד חפצים יד שניה, מוכרים גם מזון ומשקאות, עבודות יד, דוכנים היתוליים ועוד כל מיני.


הפונדלפארק שמור בעיקר לילדים שימכרו שם צעצועים שכבר לא לגילם ובגדים שכבר לא עולים עליהם או ילדים שיעשו הופעות רחוב. שימו לב שערב קודם שערי הפארק, שבדרך כלל פתוחים, נסגרים והם יפתחו רק אחרי 09:00 בבוקר יום המלך.


אל תשכחו להביא איתכם כסף קטן בשביל לשלם על מציאות, מזון ומשקאות. סביר להניח שלמוכרים לא יהיה עודף משטרות גדולים.



עומס תנועה בתעלות אמסטרדם

אלפי סירות מקושטות, מלאות בחוגגים לבושים בכתום, משייטות, או יותר נכון, זזות כמיקשה אחת, בתעלות. מהסירות בוקעת מוזיקה בווליום גבוה כדי שכולם יהנו, והחבר'ה מורידים דרינקים בזה אחר זה. אם יש לכם הזדמנות להיות על סירה בתעלות אמסטרדם ביום המלך, לכו על זה! אם לא, גם רק לתצפת מאחד הגשרים ולרקוד זה אחלה.


כל הפעילויות שנערכו בחוץ, כמו שווקי הרחוב ומסיבות הרחוב המאורגנות יסתיימו בשעה 20:00 בערב. מאותו רגע, המסיבות ימשיכו בתוך המועדונים והפאבים והברים עמוק אל תוך הלילה ואף עד בוקר היום שאחרי.



מזג האוויר ביום המלך

נו באמת... מזג האוויר בהולנד אינו צפוי והדבר נכון בעיקר לחודש אפריל. להולנדים יש אימרה: April doet wat hij wil, ובעברית – אפריל עושה מה שהוא רוצה. כלומר: מבחינת מזג האוויר - הכל יכל להיות, מחם ויבש ועד קר ורטוב וכל מה שבאמצע. אבל איזה מזג אוויר שלא יהיה, החגיגות יתקיימו!


חשוב לדעת

  • להזמין מבעוד מועד - כל העולם יודע על יום המלך ואלו ימי שיא מבחינת התיירות בעיר. לפיכך, אם אתם מתכננים לבקר באמסטרדם ביום המלך, כדאי להזמין מקום לינה וכרטיסים להופעות או מסיבות אפילו חודשים מראש.

  • שעות פתיחה לאטרקציות – אם חשקה נפשכם לספוג קצת 'תרבות אחרת' ביום הזה או שאתם זקוקים להפוגה מהקרחנה שבחוץ, תוכלו לבקר במוזיאון ואן גוך, מוזיאון הרייקס, מוזיאון הסטיידלק או בבית אנה פרנק כיוון שהם פתוחים ביום המלך. שימו לב כי יש להזמין כרטיסים מבעוד מועד באמצעות האינטרנט.

  • חלק ניכר מהמוזיאונים והאטרקציות באמסטרדם סגורים ביום המלך ותמיד ניתן לבדוק באתר המוזיאון או האטרקציה.

  • כייסים – כל ההמון הצפוף הזה הוא חלומו של כל כייס! כח משטרה מיוחד, המתמחה בגילוי כייסים, יסתובב בעיר, אך יחד עם זאת, היו זהירים והפעילו שיקול דעת. את הדרכון, כרטיס האשראי ורוב המזומן השאירו בכספת במלון. קחו עליכם צילום של הדרכון, מעט מזומן וטלפון אותם תשימו בכיס קדמי או פנימי.

  • תחבורה ציבורית בתוך העיר - לא תהיה תנועה של תחבורה ציבורית כולל מוניות במרכז העיר בכלל! אוטובוסים וחשמליות יעברו במסלולים שונים מכרגיל, במתכונת סופ"ש ובמחיר רגיל. ניתן יהיה לקחת מונית מארבע נקודות בעיר בלבד (מאחורי התחנה המרכזית, מול מוזיאון הרייקס, Stadhouderskade ו- Blauwbrug), המוניות יסעו אל שולי העיר או אל מחוץ לה. המעבורות מהתחנה המרכזית אל צפון אמסטרדם ימשיכו לעבוד.

  • לחנויות מותר לפתוח ביום המלך אבל רובן יהיו סגורות, כמו לדוגמה החנויות במדרחוב קאלברסטראט. חלק מהסופרמרקטים הגדולים יהיו פתוחים לשעות ספורות במהלך היום.


האביב פורח וזורח, הכל צבוע כתום ולא רק הפרחים, המקומיים וגם התיירים באווירת קרנבל, הופעות, שווקים ומסיבות. יום המלך באמסטרדם הוא חוויה מקומית מוטרפת ואף חושנית... לא תרצו לפספס 😉

מאחלת לכם חופשה נעימה!


גילוי נאות - אם תזמינו דרך הקישורים בפוסט זה, אני אקבל עמלה קטנה שבדרך כלל לא תשפיע על העלות שלכם.


© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.

34 views0 comments
bottom of page