top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

שבוע הגאווה באמסטרדם

Updated: Jul 22, 2023

אל מצעד הגאווה באמסטרדם מגיעים אנשים מכל העולם, ולא רק חברי קהילת הלהט"ב. אוהבי מסיבות, סקרנים, חובבי צילום, ולמעשה כל מי שרוצה לחוות מצעד גאווה בעיר שנותנת מקום לכל אדם ללא קשר להעדפותיו המיניות. אז אלא אם יש לכם אגורפוביה (פחד משהייה במקומות הומי אדם), גם אתם רוצים לחוות את אחד ממצעדי הגאווה הכי מרשימים בעולם עם אווירה שמחה וסוחפת לפחות פעם אחת בחיים.

מתי ומדוע החלו מצעדי הגאווה באמסטרדם, איך והיכן מתרחשות החגיגות, מה תהיה ההתנהלות בעיר ולמה הולנד נחשבת למֶכָּה של קהילת הלהט"ב העולמית. כל התשובות בפוסט שלפניכם.


Gay Pride Parade in Amsterdam לבושים וורוד במשט גאווה באמסטרדם
משט מצעד הגאווה באמסטרדם | צילום: © ענבל טור-שלום

תקציר היסטורית קהילת הלהט"ב בהולנד והמצב היום

בהולנד הומוסקסואליות לא נחשבה כפשע כבר משנת 1811. הבר-מועדון הרשמי הראשון בעולם עבור ההומוסקסואלים ולסביות נוסד באמסטרדם בשנת 1927. בשנת 1946 נוסד הארגון הרשמי הראשון לזכויות קהילת הלה"טב בהולנד. ובשנת 2001 הולנד היא המדינה הראשונה בעולם שאישרה נישואים חד-מיניים. לכן עבור רבים, אמסטרדם נחשבת כמקום הולדת הזכויות של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב). בשנים האחרונות המונח הורחב ל-להטבפא״ק ובהתאם לכך, דגל הגאווה שונה. על כך ועל גאווה באמסטרדם תוכלו לקרוא כאן.


כיום הולנד מדורגת במקום הגבוה ביותר בעולם כתומכת בקבוצות להט"ב. הסטטיסטיקות מראות כי חברי הקהילה מרגישים שיש להם חופש לנהל בגלוי את אורח החיים המתאים להם גם אם הם אנשי צבא, משטרה או פוליטיקאים. יחד עם זאת, בני נוער רבים מדווחים שהם מרגישים חשופים יותר להצקות, ברמה זו או אחרת, על רקע היותם הומוסקסואלים, וזאת בגלל הקלות בה ניתן להטריד אדם באמצעות המדיה החברתית.


הטריגר למצעדי הגאווה בעולם ומה קרה בהולנד

מהומות סטוונוול התרחשו ב-28 ביוני 1969, כאשר הומוסקסואלים, ובעיקר קרוס-דרסרים, נלחמו ללא חת בכוח משטרה שפשט על גיי-בר בשם סטוונוול-אין בעיר ניו יורק. שנה לאחר מכן, בניו יורק ובערים אחרות, אורגנו מצעדים לציון אותן מהומות ובהמשך אורגנו הפגנות בערים נוספות בארה"ב למען השגת שוויון זכויות לקהילת הלהט"ב.


בהולנד היו הפגנות והתארגנויות קטנות, אבל מצעד הגאווה הרשמי נערך בהולנד בפעם הראשונה רק ב-1977. מצעד הגאווה הראשון באמסטרדם נערך ב-1996 והוא לא היה הפגנה למען השגת שוויון זכויות לקהילת הלהט"ב אלא נועד לחגוג את חירות האדם ואת מגוון האנשים באוכלוסיה. כיום מתקיימים בהולנד בכל שנה שני מצעדי גאווה, האחד בחודש יוני, לזכר אירועי המהומות בסטוונוול, הנקרא "השבת הוורודה", ובכל שנה הוא מתקיים במקום יישוב אחר, והשני באוגוסט באמסטרדם.


gay parade flotilla in Amsterdam, boats decorated with balloons and people holding rainbow flags
משט מצעד הגאווה באמסטרדם | צילום: © ענבל טור-שלום

חגיגות הגאווה באמסטרדם מתחילות שבוע לפני השבת הראשונה באוגוסט והשיא הוא מצעד הגאווה עצמו שנערך בשבת הראשונה של אוגוסט, וכיאה לאמסטרדם, המצעד הוא למעשה משט הנערך על דוברות השטות בתעלות העיר.


שבוע פסטיבל הגאווה בשנת 2023 יחל בשבת 29 ביולי וימשך עד יום ראשון 06 באוגוסט 2023

השנה, שבוע הגאווה חוגג 26 שנים באמסטרדם ונושא הפסטיבל השנה הוא, 'אתה נכלל' והאשטאג #YouAreIncluded.


הפעילויות שיתקיימו לכבוד שבוע הגאווה באמסטרדם בשנת 2023

במהלך השבוע, מתקיימות פעילויות עבור ועל קהילת הלהט"ב, כולל תערוכות, סרטים, אירועי תרבות וספורט, מסיבות במועדונים ומסיבות רחוב. גם אם אינכם שייכים לקהילה, תוכלו להצטרף לפחות לחלק מהפעילויות.

להלן רשימה חלקית של אירועי שבוע הגאווה באמסטרדם 2023.


מצעד הגאווה

בכל שנה בנוסף למשט, מתקיים גם מצעד הליכה המיועד ליצור מודעות בקרב הקהל הרחב וזאת על-ידי כך שהצועדים נושאים את דגלי המדינות בהן הומוסקסואליות עדיין נכללת בחוק העונשין.

תוכנית היום תתחיל בבוקר בהכנת שלטים משותפת, לאחריה המצעד יצא מכיכר דאם אל כיכר המוזיאונים, שם יערך מיני פסטיבל עם מוסיקה לריקודים, תחרויות ספורט משעשעות ושוק שיופעל על-ידי חברי הקהילה.

לאחר נאומים והופעות, הצועדים יצאו מאנדרטת ההומוסקסואלים אל כיכר דאם ומשם אל הוונדלפארק, שם תתקיים מסיבת הפתיחה של שבוע הגאווה.

מתי? ביום שבת 22/07/2023 בשעה 12:00

היכן? המצעד יצא מכיכר דאם


מסיבת הפתיחה לשבוע הגאווה

מסיבת רחוב עם ריקודים ושתיה, די.ג'ייז ואוירה.

מתי? 22/07/2023 בשעות 16:00-24:00


סרטי גאווה - תוכנית הקיץ

מספר בתי קולנוע באמסטרדם יציגו סרטים על הקהילה הגאה. המטרה היא להראות כמה שיותר נקודות מבט שונות בכל הנוגע למיניות וגיוון מגדרי ביחס לקולות שוליים. הסרטים עוסקים בהצטלבות בין + LGBTQIA , קוויר, BIPOC, טרנסים, פליטים ומהגרים.

מתי? ראשון 23/07/2023 ושלישי 25/07/2023



TransPride Walk

מצעד ססגוני שלי הקהילה הטרנסית, חברים ובעלי ברית, שישאו דגל הטרנס באורך 7 מטרים וישמיעו מוזיקה ברחובות אמסטרדם מזרח, שמטרתו לחבר בין הקהילה לבין השכונה ולהראות שאפשר להיות מי שאתם. המארגנים יחלקו דגלונים, יהיו מדקלמי שירים, מפרי סיפורים, מוזיקה, די. ג'ייז, הופעות וריקודים.

מתי? 02/08/2023 בשעה 14:30

היכן? Muziekdome in the Oosterpark


פסטיבל מילקשייק

בפעם הראשונה, מסיבת פתיחה גרנדיוזית לסוף שבוע הגאווה.

מתי? 28/07/2023

היכן? Gashouder


הפסטיבל ימשיך ליומיים של פסטיבל מוזיקה אלקטרונית וריקודים תחת כיפת השמיים, עם 9 במות שיארחו די. ג'ייז והופועות. יהיה שמייח!

מתי? בשבת וראשון 29-30/07/2023

היכן? ווסטרפארק.


מילקשייק יערוך גם אפטר פארטיס.

מתי? בשבת וראשון 29-30/07/2023 בשעות 23:00-05:00

היכן? מועדון פרדיסו.

שימו לב, יש לרכוש כרטיסים מבעוד מועד.


תערוכת צילומים של הצלם האמריקאי דניאל ג'ק ליונס

לפרויקט הצילום 'כמו נהר', נסע האמן והאנתרופולוג הקווירי האמריקאי דניאל ג'ק ליונס (נולד ב-1981, קליפורניה) לאמזונס כדי לצלם את הקהילות הטרנסיות והקוויריות של האזור.

מתי? עד 06/08/2023 בשעות 11:00-19:00


קולנוע תחת כיפת השמיים

שני ערבים עם סרטים בנושא גאווה בקולנוע הפופ-אפ הפתוח. הכניסה חופשית ויש 400 מקומות, אז כדאי להגיע בזמן.

יום רביעי 02/08/2023

יום חמישי 03/08/2023

הושבה ב-20:00, הסרט יתחיל ב-21:30


מועדון הכנסיה חוגג 15 שנה

המועדון הטראשי האהוב chUrch חוגג 15 שנים קוויריות וצבעוניות. החגיגות יהיו בסימן פריק דתי, זנותי בכל צבעי הקשת, והקהל מתבקש להגיע לבוש בהתאם.

מתי? 22-23/07/2023 בשעות 22:00-05:00

היכן? Kerkstraat 52


החגיגות מעלות הילוך בערב שלפני משט הגאווה. רחובות מסוימים בעיר נסגרים לתחבורה, כולל אופניים, לטובת מסיבות רחוב, הופעות ותחרויות משעשעות. אווירת קרנבל, די.ג'ייז שירקידו את הקהל ודוכנים שימכרו לכם בירה ואוכל רחוב. היכן? מוקדי ההתרחשויות העיקריים יהיו ברחובות זיידייק, וארמוסטראט, אמסטל, רחולירססטראט ו-קרקסטראט, ליד אנדרטת ההמוסקסואלים ובכיכר דאם כמובן. לבשו פריט ורוד, צאו לרחובות והשתלבו בקהל ובאווירה.


תמונות ממשטי הגאווה בשנים עברו | צילום: © ענבל טור-שלום


משט מצעד הגאווה הקרוב יערך בשבת 05 באוגוסט 2023.


המסיבות בשישי ימשכו עמוק אל תוך הלילה ולכן משט מצעד הגאווה בשבת יתחיל ב-12:30 בצהרים. המשט יחל בסמוך למוזיאון הימי, ישוט אל נהר האמסטל, יכנס לפרינסנחראכט ויסתיים בסביבות השעה 17:00 בקצה התעלה בואכה תחנת סנטראל. יעברו בסך כ-80 דוברות, שרובן בחסות חברות גדולות, כמו גוגל, ארגונים הקשורים לקהילת הלהט"ב וגם כאלו שלא. לכל דוברה יש נושא, תחפושת או תלבושת אחידה, קישוטים ומוסיקה ולפעמים גם רקדנים/יות, והכל בהתאם לנושא המצעד.

העיר תהיה עמוסה באנשים, הן על המים והן על היבשה. אורך מסלול המשט הוא כמה קילומטרים, ולכן יש הרבה מקומות מעולים לצפייה. המקומות הטובים ביותר לצילום הם על ולצידי הגשרים, אבל מקומות אלו נתפסים בדרך כלל שעות לפני שהמשט מתחיל.


גם בשבת לכבוד המשט לובשים ורוד, יוצאים לשוטט ברחובות, להסתכל על המון האדם ולהרגיש את האווירה. מוצאים מקום לאורך מסלול המשט, מתמקמים, צופים, מצלמים וממשיכים בשיטוטים.


מסיבות האפטר-פארטי מתחילות לקראת שעת סיום המשט, כבר בשעה 16:00. אלו מסיבות רחוב צוהלות ושמחות בכיכרות המרכזיות של העיר, כמו כיכר רמברנדט וכיכר דאם וגם בכיכר אמסטלפלד או ברחובות ספאו ו-זיידייק לדוגמה.

מסיבת הנעילה הרשמית של שבוע הגאווה באמסטרדם תתקיים ביום ראשון 07/08/2022 בשעות 14:00-22:00, בכיכר דאם.


חשוב לדעת

להזמין מבעוד מועד - כל העולם יודע על מצעד הגאווה באמסטרדם ואלו ימי שיא מבחינת התיירות בעיר. לפיכך, אם אתם מתכננים לבקר באמסטרדם בימים שסביב וביום מצעד הגאווה, כדאי להזמין מקום לינה וכרטיסים להופעות או מסיבות אפילו חודשים מראש.


שעות פתיחה לאטרקציות וחנויות – מכיוון שמצעד הגאווה אינו חג לאומי, החנויות, המוזיאונים והאטרקציות שבעיר אמורים להיות פתוחים כרגיל. אני ממליצה לבדוק ולוודא באתר המוזיאון או האטרקציה מבעוד מועד.


כייסים – כל ההמון הצפוף הזה הוא חלומו של כל כייס! כח משטרה מיוחד, המתמחה בגילוי כייסים, יסתובב בעיר, אך יחד עם זאת, היו זהירים והפעילו שיקול דעת. את הדרכון, כרטיס האשראי ורוב המזומן השאירו בכספת במלון. קחו עליכם צילום של הדרכון, מעט מזומן וטלפון אותם תשימו בכיס קדמי או פנימי.


תחבורה ציבורית בתוך העיר - בשעות מצעד ההליכה, אוטובוסים וחשמליות, שמסלולם מקביל למסלול ההליכה, יעצרו לזמן מה או יעברו במסלולים שונים מכרגיל. בסוף השבוע של המשט יתכנו שיבושים.


אם אתם לנים מחוץ לאמסטרדם ורוצים לבקר בעיר ביום מצעד הגאווה, ממליצה לכם להגיע ברכבת אל תחנת אמסטרדם סנטראל ומשם ללכת ברגל או להגיע ברכבת לתחנת אמסטרדם דרום ומשם לקח מטרו אל מרכז העיר.


אם אתם עם רכב, ממליצה לחנות מחוץ למרכז אמסטרדם ולהגיע למרכז עם תחבורה ציבורית. הסברים והמלצות על הגע לאמסטרדם עם רכב תוכלו לקרוא בפוסט הבלוג: שישה דברים שחשוב לדעת כדי להתנהל כמו מקומי באמסטרדם.


מצעד הגאווה באמסטרדם, דנה אינטרנשיונל על הסירה היהודית ישראלית
משט מצעד הגאווה באמסטרדם בשנת 2014 | צילום: © ענבל טור-שלום

במצעד הגאווה של 2014, השתתפו לראשונה סירה יהודית-ישראלית וסירה מרוקאית! באירוע זה, דנה אינטרנשיונל הייתה על הסירה היהודיות-ישראלית. רואים אותה בתמונה לעיל בצד שמאל?


ולפני סיום, סיפור.

לפני שנים ספורות, בעודי נוסעת בחשמלית, שמעתי שיחה בין המטפלת ההולנדית (נראתה בת עשרים ומשהו) לשלושת האפרוחים הצהובים שברשותה (שני בנים ובת, נראים בגילאי 3 עד 7).

הילד הגדול: למה יש שלטים גדולים כאלה באמצע הרחוב עם כל צבעי הקשת?

המטפלת: זה לכבוד שבוע הגאווה.

הילדה: מה זה שבוע הגאווה?

המטפלת: זה לכבוד הומואים ולסביות.

הילד הקטן: מה זה הומואים ולסביות?

המטפלת: ההורים שלכם הם גבר ואישה שאוהבים אחד את השני...

הילדה ממלמלת: כן...

המטפלת: הומואים זה גברים שאוהבים גברים ולסביות אלו נשים שאוהבות נשים.

הילד הגדול: אז למה יש להם חגיגה?

המטפלת: הם חוגגים את החופש שלהם. לא בכל המקומות בעולם מותר להם לאהוב אחד את השני בחופשיות.

הילדה: אאההה...וכאן מותר להם?

המטפלת: כן. נכון שזה נורא ואיום שהם לא יכולים לאהוב אחד את השני בחופשיות?

שלושת הילדים ביחד: כן!


את חגיגות הגאווה באמסטרדם חוגגים מאות אלפים, מקומיים ותיירים, ברחובות, בכיכרות, בתעלות בפארקים, על מרפסות ובגינות וכל מה שבינהם. העיר לובשת ורוד וכולם חוגגים את מסיבת הרחוב הכי גדולה בשנה (ביחד עם יום המלך כמובן). אם גאווה, מסיבות רחוב, מצעד צבעוני והמון אדם עושים לכם את זה, מבטיחה לכם חוויה מטרפת וחד פעמית! וגם שפע הזדמנויות לצילום רגעים מצחיקים, רומנטיים, נוגעים ללב וגם מצבים הזויים 😜


כמעט בכל שנה אני הולכת לצפות, לחוות ולצלם כמובן. זה קרנבל שמח ומבדח, צבעוני והמוני, שמצטלם נהדר! תמונות משנים קודמות תוכלו כבר לראות אצלי באינסטגרם (יש לגלול מטה), התמונות מהשנה, יעלו בהמשך. מוזמנים לעקוב!



© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לסכם, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה.

מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.

bottom of page